Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Elektroniska leverantörsfakturor

Här hittar du information om leverantörsfakturor, elektroniska fakturor och e-postfaktura.

Norrtälje kommun tar emot fakturor elektroniskt enligt ny europeisk standard via vår tjänsteleverantör Pagero AB. Om du har Pagero skickar du en förfrågan genom dem. Om du har en annan tjänsteleverantör för e-fakturor, tas kontakt genom den operatören.

Leverantörer som ännu inte använder e-fakturering kan använda fakturaportalen. Där kan man kostnadsfritt (upp till 36 fakturor om året) registrera och skicka elektroniska fakturor till Norrtälje kommun.

Fakturaportalen

Det här ska fakturan innehålla

För att fakturor ska hamna rätt i kommunen och styras till rätt mottagare måste fakturan vara märkt med ett 8-siffrigt referensnummer. Numret ska alltid uppges av kommunens beställare. Om nödvändiga uppgifter saknas på fakturan kommer den att returneras till avsändaren.

Följande uppgifter måsta finnas:

  • Kommunen fakturaadress
  • Beställarens 8-siffriga referensnummer
  • Leveransadress
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum
  • Fakturabelopp
  • Momsbelopp och tillämpad momssats
  • Leverantörens plusgiro eller bankgiro
  • Organisationsnummer
  • Momsregistreringsnummer
  • Information om F-skatt

Europeisk standard enligt lag

Sedan den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura enligt ny europeisk standard.

Myndigheten för digital förvaltning

Betalningsvillkor

Norrtälje kommun tillämpar alltid betalningsvillkoret 30 dagar efter ankomstdatum och betalar inga faktureringsavgifter eller liknande påslag på fakturan.

Norrtälje kommuns organisationsnummer och GLN-nummer

Organisationsnummer: 212000-0217

VAT-nummer (momsregistreringsnummer): SE212000021701

GLN-nummer: 7300009017669

Senast ändrad: 2022-10-06