Autogiro, e-faktura och digital brevlåda
Här är alternativen till pappersfaktura som Norrtälje kommun erbjuder. Välj det som passar dig bäst.
Att välja ett elektroniskt alternativ till pappersfaktura är både miljövänligt och ekonomiskt. Här är alternativen du kan välja på.
Autogiro
Betalningen dras automatiskt från angivet konto på rätt dag (förfallodagen).
För att bli ansluten till autogiro behöver du underteckna ett medgivande som ger Norrtälje kommun fullmakt att dra pengar från det konto du har angivit. Villkoren för autogiro beskrivs på blanketten.
Blankett och e-tjänst för medgivande till autogiro.
Du kan även anmäla autogiro via din internetbank.
E-faktura
För dig som är ansluten till en internetbank erbjuder vi elektronisk faktura, så kallad e-faktura, i stället för pappersfaktura.
E-faktura skickas med samma intervall som dina tidigare fakturor. När du loggar in på din internetbank får du ett meddelande om att du har en e-faktura att betala. Du kan se din faktura och betala den i banken. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda.
Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. Den personens personnummer som är angivet hos oss som betalningsansvarig måste anges även i banken, för att det ska fungera.
Digital brevlåda
Har du anmält att du vill ha din myndighetspost i någon av de digitala brevlåde-tjänsterna Kivra, Eboks, Min Myndighetspost eller Digimail? Då får du även dina fakturor från Norrtälje kommun dit.
Eventuella betalningspåminnelser kommer i pappersformat.
Du som inte längre vill ha fakturor från kommunen till den digitala brevlådan, behöver själv ställa in det i den tjänsten du valt.