Fler ska hitta till Roslagen – nysatsning på platsvarumärket
11 februari 2025Östhammar, Norrtälje och Österåkers kommuner har under 2024 fördjupat sitt samarbete för att stärka Roslagens attraktionskraft.
Nytt gemensamt varumärke för Roslagen
Genom en gemensam satsning på hemsida, marknadsföring, information och inspiration vill man stötta lokala aktörer och göra Roslagen mer synligt för både besökare och näringsliv. Varumärket Roslagen har tagits fram av kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker gemensamt, och tillhör alla som verkar, bor och vistas här. Genom att lyfta fram Roslagen som destination vill kommunerna:
• Främja turism, jobb, kompetensförsörjning och företagande i Roslagen
• Särskilja platsens varumärke från kommunorganisationerna
• Stärka attraktionskraften för både besökare och företag
• Öka den lokala stoltheten
– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra aktörer att göra Roslagen till en upplevelserik plats men kommer inte kunna göra allt som ett destinationsbolag gör, som att sälja biljetter eller ta emot bokningar, säger Lisa Karm Togo, Projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar.
En stark destination för både besökare och lokala aktörer
En stark destination gynnar inte bara besökare – den skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet. Att identifiera utvecklingsbehov, följa upp resultat och föreslå förbättringar är viktiga delar av arbetet.
– Vår målsättning är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen och tillsammans hitta den rätta vägen framåt, fortsätter Lisa.
Tillsammans för ett levande Roslagen
Genom det gemensamma arbetet kommer vi att skapa ett starkare och mer levande Roslagen – en plats där både besökare och invånare kan trivas och växa. Vi ser fram emot att tillsammans med våra lokala aktörer skapa en stark gemensam röst som lyfter hela regionen!