Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Konst i ån

Konst i ån

Varje sommar finns konst att beskåda utefter ån som rinner centralt genom Norrtälje stad ut i Östersjön. Årets utställning visas 28 juni – 11 augusti. Varje år är det möjligt för barn att hämta material i en ryggsäck på konsthallen för att se, undersöka och göra – Konst i ån KIDZ.

Verk och konstnärer 2024

The sign, looking a bit like a small memorial, serves to affect how the audience view the stream and the city around them. The ambiguous phrase suggests that at
some point in our lives things could have been very different.

Skylt på betongvägg under bron

På bilden: James Webbs verk Till minne av vad som aldrig hände

Om James Webb

James Webb är känd för sina unika platsspecifika installationer som utforskar ljud, litterära referenser, filmiska element och den minimalistiska traditionen. Genom att kombinera olika objekt, tekniker och former från olika sammanhang och placera dem i nya miljöer skapar Webb spännande utrymmen att utforska. Dessa utrymmen sträcker sig bortom bara fysiska platser; de är fulla av poetiska frågor som tänjer på gränserna mellan religion, teater och reklam – områden där Webb har sina rötter. Genom sitt arbete erbjuder han, förutom en estetisk upplevelse, också en djup reflektion över tro och samtidskultur.

Inspired by the sight of the ubiquitous fågelbo, The Wretched Painter uses the humble box to explore art in public space and the idea of creating instances of collective attention sharing.

En låda står i Norrtäljeån

På bilden: John Macleans verk Space public network

Om John Maclean

I stället för att skapa enskilda konstverk fokuserar John Maclean på att bygga autofiktiva världar som ger ramarna för hans berättelser. Maclean blandar fiktion och verklighet i sin konstnärliga metod och försöker utforska nytt territorium inom formgivning och berättande för att fånga den komplexa och kaotiska karaktären i post-sannings tillståndet.

 

Messiaen’s text - a conversation between two spirits on the dynamics of nature, life, and death - is here transformed by the absence of the tenor’s lyrics and melodies. The result is an a cappella song cast adrift from its origins, floating on the river to the sea.

Konstverket är ett ljudverk som hörs varje hel- och halvtimme mellan klockan 08.00–20.00 under utställningsperioden.

En skylt där det står James Webbs namn

På bilden: En skylt som berättar om James Webbs ljudverk Duet with one singer missing. 

Om James Webb

James Webb är känd för sina unika platsspecifika installationer som utforskar ljud, litterära referenser, filmiska element och den minimalistiska traditionen. Genom att kombinera olika objekt, tekniker och former från olika sammanhang och placera dem i nya miljöer skapar Webb spännande utrymmen att utforska. Dessa utrymmen sträcker sig bortom bara fysiska platser; de är fulla av poetiska frågor som tänjer på gränserna mellan religion, teater och reklam – områden där Webb har sina rötter. Genom sitt arbete erbjuder han, förutom en estetisk upplevelse, också en djup reflektion över tro och samtidskultur.

 

Settlers (Norrtälje) består av lättbetongblock som bortsorterats av producenten samt järnoxidpulver. Verket har uppförts tidigare i Stockholm och Paris och tar sig olika arkitektoniska uttryck beroende på sin kontext.

Betongblock i Norrtäljeån

På bilden: Anastasia Axs verk Settlers (Norrtälje)

Om Anastasia Ax

Anastasia Ax använder ofta standardiserade format och återbruk från industrier och byggen för att skapa miljöer där hon kan intervenera och omvandla materialet i känslomässigt laddade performativa handlingar. Den cirkulära ekonomin, där kasserade material återvinns och det nya verket länkas till det föregående, spelar en viktig roll i detta arbete.

Ett snäckskal är ett hårt skyddande yttre lager skapat av ett djur som lever i vattnet. Skalet är en del av djurets kropp. Tomma snäckskal kan ofta hittas strandade bland stenar. Skalen är tomma för att djuret har dött och de mjuka delarna har blivit uppätna av andra djur eller ruttnat bort.

En snäcka ligger i vattnet i Norrtäljeån

På bilden: Tilda Lovells verk The queen conch

Om Tilda Lovell

Tilda Lovell utforskar skulptur, installationer, målning och videokonst för att skapa parallella världar och dimensioner där väsen och andar frodas. Hennes arbete är en kontinuerlig undersökning av tillhörighet och existens. Genom att använda föremål som hon finner i naturen, formar Tilda sina varelser och placerar dem i landskap och scenerier som hon skapar för dem att existera i. Ljud och ljus används för att väcka liv i dessa mystiska varelser och ge dem en atmosfär av mysterium och fascination.

Har de rymt? En, två, tre varelser, eller finns det fler? Kom, viskar dom, vi drar bort från centrum. Vi är del av något större! En helhet där vi möts i tunnlar, både natt och dag.

En grön figur placerad i Norrtäljeån

På bilden: Streetcorners verk Vägvisarna

Om Streetcorner

Streetcorner är en ideell förening som använder gatukonst som ett verktyg och metod för att engagera och inspirera människor i alla åldrar i kreativa projekt med engagemang och delaktighet som centrala värden. Genom att stärka platser och sammanhang tillsammans med lokala gemenskaper fokuserar Streetcorner på att skapa levande miljöer där människor kan delta aktivt i gestaltningen av sin omgivning. Genom att använda offentliga platser, bostadsområden
och skolor som kanvas och involvera alla i skapandeprocessen, strävar de efter att måla en levande palett av färger där varje individ är en del av penseldragen.

 

CLAIM: I hereby lay claim to this symbol, sign, icon - the combination of black and yellow – wherever it may appear in this or any other world, in whatever shape, form, pattern or composition, be it civil or military. I hereby claim to be its originator
and owner.

två skyltar med gula och svarta linjer står i Norrtäljeån

På bilden: Leif Elggrens verk Y/B

Om Leif Elggren

leif Elggren är känd för sitt arbete inom ljudkonst och performance. Han har skapat en rad ljudinstallationer och genomfört liveframträdanden som utforskar ljudets möjligheter och dess relation till rummet och publikens upplevelse. Hans verk är ofta subtila och rör sig kring existentiella teman och samhällsfrågor. Han utforskar gärna idén om territorium, gränser.

2024 års konstverk består av samma 100 lakan som ingick i Sömnens Ö och visades i Konst i ån 2015. I sovande tillstånd vistas vi i den undermedvetna verkligheten. Under ytan i svävande tyngdlöshet. På väg in eller ut i det okända. I år har Sömnes Ö vaknat och rör sig i den omedvetna strömmen.

Vita tyger ligger i Norrtäljeåns vatten som strömmar

På bilden: Marja-Leena Sillanpääs verk Stream of Unconsciousness

Om Marja-Leena Sillanpää

Marja-Leena Sillanpää vill med sin konst kasta ljus över våra relationer till tidens flöde och att hitta paralleller mellan till synes distinkta händelser. Hon utforskar både historiens gång och framtida perspektiv, med en betoning på ögonblickets betydelse i detta sammanhang. Genom sina verk strävar hon efter att lyfta fram en underliggande potential att sträcka sig bortom det uppenbara, för att skapa en känsla av kontakt med det som ligger utanför vår vanliga synförmåga. Utöver den visuella konsten uttrycker Sillanpää sig även genom text, ljud, performance och installationer.

En textil avbild av en djuphavsvattenfisk med samma namn, men även kallad domedagsfisken. Sillkungen är ett järtecken, ett havsvidunder som med sin smala meterlånga kropp länge varnat oss människor om annalkande naturkatastrofer.

En flagga som föreställer en fisk flaggar i Norrtäljeån

På bilden: Maja Fredins verk Sillkungen

Om Maja Fredin

Maja Fredin arbetar med idébaserade installationer med performativa element som grundar sig i textilhantverk. Installationen och performativiteten är lika viktiga eftersom de automatiskt tillåter betraktaren att bli en del av hennes verk så fort de sätter fot i installationen. Med en blandning av humor och djupgående seriositet arbetar hon sömlöst med fotografi, video, ljud, skulptur och kostym för att bygga upp en scenografi av absurda scenarion. Med sin egen koreografi attackerar hon ämnen såsom hur konsumtionssamhället har påverkat hennes sexualitet,
hennes egna dysfunktionella relationer med mat och hur hon relaterar till andra människor i hennes omgivning. Hon vrider och vänder på verkligheten och bjuder in betraktaren till hennes egen tolkning av den redan obegripliga världen vi lever i.