Tjänstegaranti för handläggning av parkeringstillstånd för rörelsehindrade
Tjänstegarantier är löften till invånare och företag. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Beskrivning
För rörelsehindrade personer som har ett varaktigt funktionshinder som innebär att vederbörande har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand kan ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas. Tillståndet kan utfärdas både till rörelsehindrade som själva kör motordrivna fordon och till andra rörelsehindrade som regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet.
Kommunen är den myndighet som prövar ansökan och utfärdar eventuella parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Ansökan prövas i den kommun där sökanden är folkbokförd eller om den sökande inte är folkbokförd i Sverige, där han eller hon vistas. Kommunen får inte ta ut någon avgift för att pröva ärendet.
Beslut om parkeringstillstånd för rörelsehindrade fattas av gatu- och parkavdelningen på delegation av kommunstyrelsen. Kommunens beslut kan överklagas till Länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut kan överklagas till Transportstyrelsen.
Vi ser till att:
- samtliga handlingar behandlas med sekretess
- du får brev inom tre veckor om beslut eller om att ditt ärende behöver kompletteras
- du delges information om parkeringsregler som gäller
- det är möjligt att hämta ut parkeringstillstånd där Kontaktcenter finns (Norrtälje, Rimbo och Hallstavik)
Du ser till att:
- ansöka om parkeringstillstånd i den kommun du är folkbokförd i
- inkomma ifylld ansökningsblankett med id-foto och namnteckning samt ett läkarintyg som inte är äldre än tre (3) månader
Uppföljning
Tjänstegarantin följs upp genom månadsvisa kontroller av handläggaren. Månadsvis redovisas statistik av handläggningstiden, där genomsnittlig handläggningstid framgår. Om gatu- och parkavdelningen inte uppfyller garantin kontaktar ansvarig handläggare sökande och ger information om aktuell handläggningstid. Om tiderna avviker enligt denna tjänstegaranti ses rutinerna över inom ett kvartal.
Kontakt
Om du har frågor rörande ansökningsförfarandet, parkeringsregler eller annat gällande parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan du vända dig till kommunens Kontaktcenter. De nås via e-post på kontaktcenter@norrtalje.se och på telefonnummer 0176-710 00.