Så arbetar vi med övergångsställen
Ett övergångsställe är aldrig en trafiksäkerhetsåtgärd utan byggs i första hand för att öka framkomligheten för fotgängare. Här kan du läsa om hur beslut tas om var övergångsställen anläggs.
Ibland kommer önskemål om att vi ska anlägga nya övergångsställen. Här finns lite grundläggande fakta som beslut om nya övergångsställen baseras på. Ett övergångsställe är aldrig en trafiksäkerhetsåtgärd utan byggs i första hand för att öka framkomligheten för fotgängare.
Krav för att vi ska kunna anordna ett övergångsställe
- Det ska vara så pass mycket trafik på gatan att det är svårt att ta sig över utan stöd av ett övergångställe.
- Det ska finnas en tydlig efterfrågan att kunna gå över just där och det ska finnas målpunkter på båda sidor av gatan.
- Inga andra övergångsställen ligger i närheten – övergångställen bör inte ligga för nära varandra.
Därför finns övergångsställen
Sedan 1 maj 2000 gäller att fordonsförare vid ett obevakat övergångsställe har väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Av förslaget till regeringen från Kommunikationsdepartementet om den ändrade bestämmelsen kan bland annat citeras:
”Övergångsställen bör i huvudsak anläggas för att öka gåendes möjlighet att korsa en gata eller väg med stark trafik. Övergångsställen bör således inte i första hand anläggas av trafiksäkerhetsskäl utan för att öka framkomligheten för fotgängare. Utformningen av de passager som anläggs bör däremot vara sådan att gående och cyklister inte riskerar att dödas eller allvarligt skadas.”
Kommunikationsdepartementets uppfattning grundade sig på forskning som visade att risken att skadas i en trafikolycka är dubbelt så stor när man korsar en gata på ett övergångsställe än på platser utan övergångsställen. En av anledningarna till detta är den falska trygghet som ett övergångsställe kan innebära. Finns ett behov av framkomlighetsskäl att anlägga ett övergångsställe är det därför viktigt att det kan utformas på ett trafiksäkert sätt.
Källa: Departementspromemoria På väg mot det trafiksäkra samhället (Ds 1997:13).