Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Bank-id

Här får du veta vad som gäller runt BankID när du utför ditt uppdrag.

Vad är BankID?

BankID är en elektronisk legitimation och är att likställa med ett ID-kort eller körkort. Eftersom det är olagligt att utge sig för att vara en annan person kan inte du som god man eller förvaltare använda din huvudmans BankID.

Digital brevlåda 

Alla myndighetsbrevlådor är kopplade till individens personnummer och inloggning sker med BankID. Därför kan du som ställföreträdare inte få din huvudmans myndighetspost till din egen digitala brevlåda.

Förvaltarskap

Är du förvaltare med uppdrag som omfattar att bevaka rätt och förvalta egendom kan din huvudman inte ha ett eget BankID. Det är för att huvudmannen inte ska kunna ingå avtal eller röra alla sina konton via internetbank. Det kan finnas alternativa lösningar för en begränsad dispositionsrätt, fråga på din huvudmans bank.

Beställningar

För vissa tjänster och varor kan det krävas att man legitimerar sig med BankID. Om du som ställföreträdare ska göra en sån beställning måste du legitimera dig med ditt eget BankID. Se till att fakturan står i huvudmannens namn och att leveransadressen blir huvudmannnens. Det är viktigt att du sparar underlag som visar att inköpet gjorts till huvudmannen så att du kan redovisa det till oss. 

Gör du inköp åt din huvudman med ditt eget BankID är det viktigt att du bara beställer saker som ska till din huvudman vid beställningstillfället. På detta sätt undviker du sammanblandning av din och huvudmannens ekonomi och förenklar för oss att granska att det inköpta har kommit huvudmannen tillgodo.

Vård

När det gäller bokning av besök och provtagning kan du inte använda ditt eget BankID. Ring 1177 för att få svar på hur du kan ordna dessa saker utan BankID. 

Senast ändrad: 2022-12-15