Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Ansökan - försörjningsstöd

Här hittar du information om hur du ansöker och återansöker om försörjningsstöd.

Så här gör du för att söka försörjningsstöd digitalt eller i pappersform.

Så ansöker du digitalt

För att ansöka digitalt om försörjningsstöd på e-tjänsten. 
Ansökan och återansökan

Pappersansökan

Om du vill ansöka på en pappersblankett finns dessa att hämta på Socialkontoret i Norrtälje, Baldersgatan 17, och på kontaktcenter i Hallstavik (Folkets hus) samt kontaktcenter i Rimbo Köpmannagatan 1. Om du ansöker på papper ska du även vid inlämnande av ansökan bifoga kopia på din och eventuell medsökandes legitimation. 

Så gör du en återansökan

Ansökan om försörjningsstöd prövas månadsvis. Det innebär att du måste lämna in en ny ansökan, en så kallad återansökan, inför varje ny månad du vill söka försörjningsstöd. Via e-tjänsten har du möjlighet att bifoga handlingar. I e-tjänsten får du information om vilka handlingar du behöver skicka in. Vi gör slumpmässiga kontroller och du är alltid skyldig att lämna sanna och fullständiga uppgifter.

Att tänka på 

Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster och utgifter som du tänker ta upp i ansökan. Vid återansökan behöver du inte skicka några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll. Alla dina uppgifter måste stämma överens med ditt underlag och vid en kontroll måste du kunna styrka de uppgifter som du har lämnat.

Logga in med din e-legitimation

Både du och din medsökande behöver e-legitimation när ni lämnar in ansökan tillsammans. Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Du kan läsa mer om e-legitimation på Skatteverkets hemsida. 
E-legitimation på Skatteverket

Logga in med e-legitimation och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan innan den är färdig.
När du har skickat e-ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar – man kan endast lämna en digital ansökan per månad.

Kontroll

I din ansökan godkänner du att handläggaren får kontrollera dina uppgifter. Om vi behöver kontrollera uppgifter i din ansökan får du ett meddelande. Var därför noga med att följa ditt ärende när du har lämnat in ansökan.

Kommunicering av beslut

När du skickat in din digitala ansökan kan du följa ditt ärende under "Min sida/Mina ärenden". På "Min sida/Mina ärenden" kan du också se beräkning och beslut för aktuell månad. 

Har du frågor?

Har du frågor eller funderingar kring e-tjänsten är du välkommen att kontakta socialkontoret.
Kontakta socialkontoret

Senast ändrad: 2023-10-23