Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Om scenen

Opalen - Rimbo kulturscen är en plats med oändliga möjligheter att få uppleva och utföra scenkonst av alla former. Här finns det en plats där alla ska och kan känna sig varmt välkomna.

Bild tagen på Rimbo kulturscens scen från läktaren. På scenen sitter spelar fem personer instrument och en person sjunger i mikrofon.

Opalen

Salongen har sittplatser för 343 personer, varav fyra handikapplatser i nära anslutningen till scenen.

Det finns två separata ingångar till scenrummet, vilket innebär att alla besökare snabbt och smidigt ta sig in och ut från scenutrymmet utan trängsel.

I den rymliga foajén finns det garderob och tillgång till toaletter. Det finns även ett kafé med möjlighet att anordna servering enklare förtäring av mat och dryck.

I nära anslutning till huvudingången finns ett mycket stort antal parkeringsplatser som nås via Rånäsvägen. 

Vid större evenemang på kvällstid eller på helger går det att hyra skolans matsal för servering av mer avancerad matlagning.

Verksamheten på Opalen Rimbo kulturscen drivs av Norrtälje kommuns Kultur- och Fritidsförvaltning.

En av kommunens många scener

Norrtälje kommun har låtit bygga Opalen - Rimbo kulturscen för att komplettera och bredda det utbud av scener som funnits sedan tidigare.

Tillsammans med Rodengymnasiet, Roslagsskolan, Societetsparken samt externa lokaler såsom Folkets Hus och andra föreningslokaler, ger Opalen - Rimbo kulturscen kommunen möjlighet att arrangera en lång rad evenemang i form av exempelvis konserter, teaterföreställningar och annan scenkonst.

Salongsöversikt

I dokumentet kan du se en översikt över platserna i Opalen. 
Opalen salongsöversikt (pdf)

  1. Bokning kan endast göras av myndig person och kulturscenen får endast användas för den tid, period och ändamål som angivits i bokningsbekräftelsen.

  2. Bokningen får inte överlåtas eller säljas till annan.

  3. Utställd faktura skall vara betald senast på förfallodagen. Vid dröjsmål utgår ränta enligt räntelagen.

  4. Strejk, lockout eller annan arbetsmarknadskonflikt, brand, strömavbrott, otjänlig väderlek, beslut av myndighet eller annan omständighet, som parterna inte kan råda över och som innebär att kulturscenen inte kan brukas enligt avtalet, medför ej skadeståndsskyldighet för parterna.

  5. Användare av lokalerna skall främja och respektera demokratiska principer, mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan män, kvinnor och hbtqi-personer. Lokalbokningen har rätt att neka bokningsförfrågan om dessa krav inte uppfylls. Om bokning redan gjorts har Kultur- och fritid, som lokalbokare rätt att när som helst avboka hyresgästen. Hyresgästen har inte rätt till ersättning i sådana fall.

  6. Scenen har en mycket avancerad utrustning när det gäller ljud och
    ljus. Bokning av lokalen ger tillgång till viss basutrustning med tillgång till enklare lösningar kring ljud- och ljusuppsättningar. För att kunna nyttja scenens möjligheter fullt ut, alltså fullständigt nyttjande av ljud- och ljusutrustning samt tillgång till exempelvis kontrollrum, filmduk/projektor etc, krävs bemanning av en scenmästare/tekniker. Därför skall ett initialt samtal med vår scenmästare tas, för att fastställa behovet när det gäller teknik och tekniker. Det ligger till grund för en fast bokning.

  7. Vid skada på anläggningen eller övrig egendom, skall anmälan utan dröjsmål göras till rimbokulturscen@norrtalje.se Vid skada kan ersättning komma att utkrävas.

  8. Hyresgästen ansvarar själv för skada eller förlust av medförda tillhörigheter till anläggningen.

  9. Hyresgästen, för hyresperioden, ansvarar för att informera sig om utrymningsvägar, larmzoner och så vidare via uthyraren.Vid eventuellt ”falsklarm” debiteras hyresgästen kostnaden för utryckning.

  10. Utrymmen som loge och pentry skall lämnas i ett skick som den togs i bruk. Det inkluderar kyl- och frys.
    Sopsorteringskärl etc finns i pentry- logedelen. Kulturscenens städpersonal ombesörjer städ av golv och allmänna ytor.
    OBS! Kontorsutrymme finns i samma del som loger/backstage, vilket innebär att vår personal är på plats under vissa tider och dagar. I egenskap av värdskap eller annat uppdrag.

  11. Scenrum och scengolv skall lämnas i det skick som hyresgästen fick det. Exempelvis skall stolar ställas tillbaka på sin plats liksom tekniska tillbehör, dansmattor etc. Kulturscenens städpersonal ombesörjer städ av golv och allmänna ytor.

  12. Hyr ni kafét så ska även det lämnas i ett skick som gör det möjligt för en ny hyresgäst att ta över. Kyl/frys skall tömmas på era varor. Diskmaskin skall tömmas och övriga tillhörigheter ställas på sina avsedda platser.

Om punkt 10, 11 och 12 inte uppfylls

Vi förbehåller oss tar oss rätten att debitera ytterligare timtid för ”avetablering” om inte punkt 10, 11 och 12 uppfylls.

Vid hinder som grundar sig på force majeure eller myndighets påbud kan bokningen avbokas eller ändras utan kostnad. Som force majeure räknas krig, blockad, strejk, lockout, allmän mobilisering, naturkatastrof eller liknande.

Vid sjukdom har grupp/artist rätt att ställa in evenemanget. Sker detta ska i första hand föreställningen bokas om, i andra hand ställs evenemanget in efter kontakt med Norrtälje kommuns producent. Vid andra hinder så gäller följande debiteringsvillkor:

Antal dagar innan bokad tid Debitering av bokningskostnaden
60 dagar 0 %
59–30 dagar 50 %
29–8 dagar 75 %
7–1 dagar 100 %
  • Som gästarrangör/hyresgäst ansvarar du för att ta reda på var i lokalen utrymningsvägarna, hjärtstartare, brandsläckare, brandfiltar och nödlarmsknappar finns.

  • Som gästarrangör/hyresgäst ansvarar du att för att publik/besökare uppmärksammas om utrymningsvägar och vad som gäller då det talade larmet aktiveras.

  • Som gästarrangör/hyresgäst ansvarar du att för att utse en huvudansvarig för säkerheten som fördelar och informerar publikvärdarna om utrymningsvägarna och uppsamlingsplats. Den huvudansvariga ska fördela uppgifter vid akut sjukdom.

  • Om någon blir akut sjuk är det den som har huvudansvaret som informerar sig om vad som hänt personen och larmar 112.

  • Den huvudansvariga utser en person som får ansvaret att vara hos den person som drabbats.

  • Den huvudansvariga efterlyser sjukvårdskunnig i publiken.

  • Den huvudansvariga ser till att transportväg för ambulanspersonal blir framkomlig.

Här finns utrustningen

  • Hjärtstartaren är placerad ute i foajén.
  • Förstahjälpen-väskor finns i pentryt backstage och i kafét.
  • Säng/täcke/kudde finns i stora förrådet-/städrum.
  • Filt- liggunderlag finns i förrådet vid kafét.

Adresser

  • Huvudentré: Rånäsvägen 26 Rimbo
  • Artist-/sceningång: Ekdalsvägen 23 Rimbo

Mer information

Besöksadress

Rånäsvägen 26
762 51 Rimbo

Senast ändrad: 2023-02-10
Mina jämförelser (0 st)