Konst i ån 2020
På den här sidan hittar du allt om Konst i ån 2020.
Temat för Konst i ån 2020 – Antropocen
Tema: Antropocen. Utifrån en gemensam text förhöll sig konstnärerna till textens innehåll och plats i sina gestaltningar.
Antropocen är en föreslagen geologisk epok vanligen avseende tidsperioden efter cirka 1800, under vilken människan har utgjort en betydande faktor i förändringen av jordens geologi, klimat och ekosystem. Vår tids antropocena frågor visar hur allt hänger ihop, att mänskligheten samexisterar med organismer och ekosystem och att vi inte kan skilja på natur och kultur.
Utifrån det geologiska begreppet antropocen tog Konst i ån upp frågor om vår egen tidsperiod. Samtidskonsten har under lång tid ställt frågor kring politik och filosofi. Hur kan konsten få oss att tänka på världen på ett annat sätt och samtidigt få oss att reflektera kring begreppen som natur, kultur, dess historia och framtid? Antropocen startades under den industriella revolutionens tidigaste fas där människan har kommit att lämna eviga spår på planeten. Konsekvenser av mänsklighetens aktiviteter har förändrat planeten i stor utsträckning att vi nu trätt in i en ny geologisk era.
2020 undersökte Konst i ån vilken roll samtidskonsten kan fylla i människans tidsålders största fråga.
Konstnärer som deltog 2020
Susanne Vollmer, Ebba Bohlin, Oscar Furbacken, Hanna Ljungh, James Webb , Helen Edling och László Fehér.
Verk och konstnärer 2020
1. Hannah Ljungh
Curiosity Cabinet (copper 7.5 kg): You, me, rock, mountain - commodities of the quantified universe (Copper Population)
Ordet kuriosakabinett leder tankarna bakåt i tiden, till renässansens samlingar av exotiska föremål från naturen. Hanna Ljunghs kabinett presenterar dock varken uppstoppade djurhuvuden eller enhörningshorn. Istället innehåller de metaller och mineraler som i vår tid utvinns för att tillverka batterier, informationsöverförande kablar, fordon och diverse byggnadselement. Metaller och mineraler som samtidigt ingår som naturliga byggstenar i våra egna kroppar. För konst i Ån har Ljungh skapat ett verk som kopplar samman de planer som finns på kopparutvinning i Norrtälje kommun med dess invånare. Verket innehåller samma mängd koppar som hela Norrtälje kommuns invånare har i sina kroppar.
2. Susanne Vollmer
Vattenkikarkalejdoskop
Min tanke med vattenkikar-kalejdoskopet är att göra det möjligt att se vad som finns under ytan i Norrtäljeån. Kanske kan en få syn på en havsöring eller abborre? Kanske en mussla eller en gammal ölburk? Om det gick att se att se kvicksilverhalter och poly bromerade difenyletrar skulle de nog bilda mönster i kalejdoskopet, för det ska finnas där.
3. Helén Edling
Apropå -apparat nr.5 (Ett försök till samarbete: Rytm.)
Att iscensätta en skulptur tillsammans med ån.
Konst med ån.
Rytm.
Rörelse och stillhet.
Vardagligt och spektakulärt.
Komplext och enkelt.
Poetiskt skört och brutalt fult.
Repeteras med variation.
Jag arbetar med att att skapa strukturer,
att skapa former vilka laddas med mening.
Jag improviserar och experimenterar.
Att få vara ofärdig, osäker och att inte veta.
Kanske fungerar det, kanske inte, vi provar.
Det finns inte något svar, inget rätt eller fel.
Det som finns är material och process.
Det rör sig, kanske,
om floden och vinden samarbetar.
Jag provar.
(rytm, substantiv ~en ~er regelbunden växling mellan starkare och svagare moment eller motsatser i återkommande förlopp av olika slag; i synnerhet upplevelsen av denna växling.)
4. Ebba Bohlin
Loss of information
Bilden är tagen i en mitt i en process av digital bearbetning. En person med långt hår och en träbit, håret smälter samman med träfibrerna. Materialen tillhör det växande, men i den digitala översättningen finns ingen förståelse för det som lever.
5.László Fehér
Sold out
Porten är en ofta förekommande symbol i sagor och myter, en passage för ett nytt skede i historien, där en ny värld uppenbarar sig. Min port står på glänt, kanske på väg att öppnas, eller stängas. Guldporten kan påminna om en pyramid – byggd av människans storhetsvansinne för att visa sin makt och föreviga sitt avtryck på jorden. Vattnet strömmar igenom och hotar att sänka porten.
6. James Webb
Duet with one singer missing
Messiaen’s text - a conversation between two spirits on the dynamics of nature, life, and death - is here transformed by the absence of the tenor’s lyrics and melodies. The result is an a cappella song cast adrift from its origins, floating on the river to the sea. Verket hördes varje hel och halvtimme mellan klockan 12.00–18.00 under utställningsperioden.
6. James Webb
Till minne av vad som aldrig hände
The sign, looking a bit like a small memorial, serves to affect how the audience view the stream and the city around them. The ambiguous phrase suggests that at some point in our lives things could have been very different.
7. Oscar Furbacken – Degenerational Crown
Degenerational Crown
Det här flytande skulpturala verket var tillverkat i cellplast och färgad betong. I första anblicken kan denna svampbevuxna ö vara en fantasieggande och ganska läcker syn. Vita trumpetliknande tentakler tycks spränga sig upp ur en guldglimmande årsring i urberget men som titeln antyder tycks något inte stå rätt till. Det är ur gamla krackelerande trattar och spruckna jordlager som de krympande generationerna stretar sig fram. I bakvattnet av mänsklig utvecklingssträvan och storskalig industrialisering har ju värdefulla resurser börjat sina och själva jordsystemet har rubbats med oöverblickbara konsekvenser till följd. Människan har tillskansat sig sådan makt att ansvar och ödmjukhet behöver följa, inte minst för de utsatta i framtidens mångfald. Som så ofta i Oscar Furbackens konst utgår gestaltningen från en naturskildring av ett litet förunderligt ekosystem. Vissa lavsampar av släktet Cladonia kan nämligen föryngra sig genom att skjuta upp nya små trattar ovanpå varandra. Nerlagt i naturen, inte minst i svampriket, finns det hoppfulla inslag att begrunda i mörka tider. Och i sommar får Norrtäljeåns utlopp representera det livgivande vatten som håller världen flytande i en nyckfull epok.