Ny vision för Norrtälje kommun

Varför behövs en ny vision?

Norrtälje kommun behöver en ny vision för att styra mot en tydligare målbild, underlätta beslutsfattande och vända befolkningsutvecklingen.

Pojke som padlar kajak

Kajakpaddling på Fejan

Norrtälje kommun behöver en ny vision av flera olika skäl.

Det kanske viktigaste skälet är att vi behöver styra mot en ny riktning och få en tydligare målbild för kommunen. Tanken är att vår nya vision ska underlätta vårt dagliga arbete och hjälpa oss i kommunorganisationen att prioritera och fatta beslut.

Många kommuner har stora utmaningar med demografi och skatteunderlag och vi har under en längre period sett att befolkningsutvecklingen i Norrtälje kommun ser bekymmersam ut. Vi behöver vända den trenden och locka fler personer, främst i arbetsför ålder och gärna med barn, att se potentialen med vår kommun och vilja flytta hit till Norrtälje.

Därför beslutade kommunstyrelsen i maj att ge kommundirektör Anette Madsen i uppdrag att skapa en ny vision för kommunen.

Vad är en vision?

• En engagerande målbild över hur framtiden kan se ut​
  • En vägvisare som tydliggör kommunens strategiska inriktning​
  • En långsiktig målsättning för kommunens riktning och fokus​
  • Ger kommunorganisationen en klar och tydlig riktning att sträva mot​
  • Definierar var organisationen/kommunen vill vara i framtiden och varför den existerar

Hur ska vår nya vision vara?

Visionen ska vara konkret och ge en tydlig målbild. Det ska gå att ta stöd mot den i våra verksamheter och i vårt dagliga liv. Vi kommer tillsammans att göra det vi kan för att vända trenden, och göra Norrtälje kommun till en plats där fler vill leva sina liv och må bra.

Senast ändrad: 2024-06-10