Ny vision för Norrtälje kommun

Hur tar vi fram en ny vision?

Arbetet med Norrtälje kommuns nya vision involverar hela kommunkoncernen, ledd av kommundirektören. Genom att gå igenom tidigare framtaget material, genomföra enkätundersökningar och hålla interna dialoger ska en tydlig målbild utvecklas och implementeras i alla verksamheter.

långfärdsskridskoåkare på havet med klippor i förgrunden

Långfärdsskridskor på Norrpada.

Arbetet med att ta fram den nya visionen involverar hela kommunkoncernen, alla förvaltningar, kommunala verksamheter, kommunala bolag och kommunalförbundet sjukvård och omsorg.

Arbetet leds av kommundirektören tillsammans med en arbetsgrupp från olika avdelningar på kommunstyrelsekontoret som håller ihop arbetet. Kommunens förvaltningsledningsgrupp är styrgrupp för arbetet, fattar strategiska beslut och ger vägledning till processledningen.

Representanter från förvaltningar, bolag och förbund utgör arbetsgrupper som fungerar som länk mellan ledningen och verksamheterna. De samordnar insatser för att samla in data från olika forum och evenemang som arrangeras inom deras verksamhetsområde. De arbetar tillsammans med ledningen för att genomföra olika aktiviteter i visionsarbetet.

Steg 1 - förarbete

Kommunen arbetar löpande med analys och utredning av till exempel befolkningsutveckling. En stor del av det arbetet kunde vi ta med oss in i arbetet med den nya visionen.

Steg 2 - uppstart

Kommunstyrelsen ger kommundirektören i uppdrag att ta fram en ny vision. Kommundirektören utser en ansvarig processledningsgrupp och flera arbetsgrupper.

Steg 3 - inventering av befintligt material

Här tittar vi på vilka forum och invånardialoger vi redan genomfört som vi kan använda oss av i visionsarbetet.

Steg 4 - dialoger

Vi ställer några frågor till våra befintliga och potentiella invånare. Syftet är att få svar på frågan "varför eller varför inte bor du i Norrtälje kommun"?

Svara på frågorna

Steg 5 - sammanställning, analys och förslag

Vi sammanställer resultat av genomförda dialoger för att hitta den röda tråden, som berättar för oss vad som får människor att vilja bosätta sig i Norrtälje kommun.

Baserat på analysen utvecklas idéer för förbättringar och ett förslag på en ny vision presenteras.

Steg 6 - samråd och förankring

Förslaget presenteras för ledande politiker och tjänstepersoner.

Chefer och medarbetare i kommunorganisationen arbetar med hur deras verksamhet kan bidra till den nya visionen.

Steg 7-8 - färdigställande, beslut och antagande

Efter samrådet bearbetas förslaget och presenteras för politiken, som fattar beslut om antagande. Planen är att den nya visionen ska antas i kommunstyrelsen i februari och kommunfullmäktige i mars.

Steg 9 - införande

När visionen är antagen ska den implementeras i alla kommunens verksamheter och genomsyra allt arbete som görs i organisationen.

Senast ändrad: 2024-06-10