Allmän handling
Detta är en allmän handling och så gör du för att begära ut hela eller delar av den.
Alla kan begära ut allmänna handlingar och uppgifter ur allmänna handlingar från Norrtälje kommun. När någon begär en allmän handling kontrollerar kommunen om handlingen är allmän och offentlig, och ska sedan lämna ut offentliga allmänna handlingar till sökanden.
Kommunen är skyldiga att lämna ut allmänna handlingar på papper eller att ge sökanden möjlighet att ta del av dem på plats. Sökanden har däremot inte rätt att få handlingar digitalt. I många fall kan handlingar lämnas ut digitalt ändå, men både sökanden och kommunen måste vara överens om att utlämnandet ska ske digitalt.
Så begär du ut allmänna handlingar
För att begära en allmän handling ska du vända dig direkt till den myndighet som förvarar handlingen. Handlingarna finns oftast hos den nämnd eller det kommunala bolag som handlägger ärendet. Äldre handlingar kan finnas hos Stadsarkivet. Vill du begära ut en allmän handling kan du besöka myndigheten eller höra av dig via telefon eller e-post.
Om det är oklart var handlingen finns, kontakta kontaktcenter.
Kontakta Norrtälje kommun
Detta är en handling
En handling är något som innehåller information. Informationen ska vara i skrift (analog eller digital text), ljud eller bild. Kommunen kommer att pröva om det som begärs ut verkligen är en handling.
Anonymitet
En begäran om allmän handling kan göras anonymt. I vissa fall kommer kommunen behöva veta vem sökanden är för att kunna pröva om handlingen är offentlig eller inte. Det är fortfarande i sådana fall valfritt att röja sin identitet, men det kommer påverka prövningen i vissa fall.
Överklagan
När kommunen bedömer att en handling inte är allmän eller offentlig kan du be om ett överklagbart beslut. Beslutet kan sedan överklagas. Det kostar inget att överklaga, men du kan däremot inte vara anonym när du överklagar.
Avgifter
Det kostar inget att begära ut en allmän handling. Kommunen kan däremot ta ut en avgift om du vill ha kopior på allmänna handlingar. Att ta del av allmänna handlingar på plats hos kommunen kostar inget.
Begäran om uppgifter ur en allmän handling
En begäran om uppgifter är när du vill ha uppgifter ur en eller flera allmänna handlingar. Kommunen kan då göra en sammanställning av uppgifterna du begär, om det inte bedöms vara en för stor arbetsinsats.
Rättslig reglering
Ovan regleras i tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. Avgiftsbestämmelserna är beslutade av kommunfullmäktige.