Destinationsrådet för besöknäringstrategi
Destinationsrådet är kommunernas organ och kommunernas initiativ för att stärka sitt arbete med syfte att stötta besöksnäringen.
Syfte och mål med destinationsrådet
- Vara den sektorsövergripande destinationsledningen – det offentliga tar större ansvar.
- Väcka liv i kommunernas engagemang i Roslagssamarbetet.
- Ta fram en gemensam besöksnäringsstrategi (kan kompletteras med kommunernas egna strategier).
- Utveckla besöksnäringen mot beslutad vision och turistiska mål samt ansvara för uppföljning och utvärdering.
- Särskilt fokus på framtidsfrågor såsom digitalisering, besökarnas höga förväntningar på service och exportmognad, nya resmönster och omställning post Corona, besöksnäringen i fysisk planering med mera.
- Gemensamt lärande
Destinationsrådets delegater
Sammansättningen år 2021 av destinationsrådet ser ut enligt följande enligt förslag från valberedning.
Representanter från kommunerna (3 st)
Kommunalråd från varje kommun
Adjungerade: Tjänsteperson från varje kommun
Representanter från Visit Roslagen AB (2 st)
Ordförande Visit Roslagen och VD Visit Roslagen
Representanter från civilsamhället och lokala näringslivet (9 st)
Från Norrtälje kommer:
Erik Moberg, försäljningschef Eckerölinjen
Mattias Larsson, Modern gastronomi
Lars Nylén, Roslagens sjöfartsminnesförening, representant för Landsbygdsrådet
Från Östhammar:
Kamilla Petterson Sunnanö camping,
Bengt Lindholm, Stiftelsen Österbybruks herrgård,
Johan Kanrell, Adventure North
Från Österåker:
Wivecka Frisell: Ljusterö Företagarförening
Camilla Bäckström: Runö Möten och Event
Andreas Ljunggren: Österåkers GK
Destinationsrådets första möte hålls den 11 mars 2021.
Ordförandeskap i destinationsrådet
Ordförandeskapet i destinationsrådet är roterande mellan kommunerna enligt följande ordning:
- Norrtälje 2021-2022
- Österåker 2023-2024
- Östhammar 2025-2026
Externt konsultstöd
Ett externt konsultstöd har upphandlats av kommunerna och uppdraget har tilldelas företaget Tendensor AB med processledarna Per Ekman och Laila Gibson. En lång rad möten med föreningar, besöksnäringsföretag och kommunrepresentanter kommer att genomföras under våren och försommaren. Besöksnäringsstrategin ska vara klar den 30 augusti 2021.