Vägnätet
Olika vägar fyller olika funktioner. Här beskrivs vägnätets funktioner.
Vägnätets funktion
Det övergripande vägnätet fyller flera funktioner:
- Godstransporter
- Långväga personresor
- Kollektivtrafik
- Dagliga personresor
Olika vägar fyller olika funktion och trafikslagen har därför olika behov av framkomlighet i olika delar av vägnätet. Fordonstrafikens framkomlighet prioriteras på regionala vägar och huvudvägnät för att inte skapa oönskad trafik på mindre vägar, som utifrån sin miljö eller funktion inte kan hantera denna trafik. Vägar i det lokala nätet ska gestaltas så att gaturummet samspelar med omgivande bebyggelse och ger plats för gång, cykel och stadskvaliteter. På huvudvägnätet behöver kollektivtrafik, tung trafik och utryckningsfordon komma fram samtidigt som gående och cyklister får tillräckligt utrymme.
Bild: Det övergripande vägnätets funktioner, Trafik- och mobilitetsstrategi, Norrtälje stad, 2022.
Vägnätets standard
Det övergripande, statliga vägnätet i kommunen håller idag låg standard. Vägarna är smala med många siktsvackor och kurvor. Sidoremsa eller separerade utrymmen för oskyddade trafikanter saknas ofta. Vägnätet behöver förbättras för att fungera för gods-och jordbrukstransporter med långa, stora och breda fordon. Det innebär att såväl bärighet som vägbredder, korsningar och skymda utfarter kan behöva åtgärdas. Samtidigt behöver förutsättningarna för oskyddade trafikanter förbättras.
De större vägarna; riksväg 77, E18 till länsgränsen mot Uppsala via Rimbo, länsväg 276 Norrtälje till Åkersberga, riksväg 76 Norrtälje till Hallstavik och länsväg 283 Älmsta till Grisslehamn, behöver få ökad standard för ökad regional och kommunal tillväxt. Riksväg 76 och länsväg 283 bör uppgraderas till minst 80 km/h. Flera sträckor behöver byggas om för att få säkrare sidoområden, vägrenar och gång- och cykellösningar så att oskyddade trafikanter kan ta sig fram på ett säkert sätt. Farliga siktsvackor, kurvor och enskilda utfarter behöver också åtgärdas.
I tätorterna är kapaciteten i vägnätet över lag god och det är sällan framkomlighetsproblem med längre köbildning. Under maxtimmarna i Norrtälje stad uppstår viss köbildning på enstaka platser som Södra infarten, anslutningarna till Vätövägen, Baldersgatan-Stockholmsvägen, Stockholmsvägen mellan Estunavägen och Tullportsgatan samt Arstabacken-Väg 276. I Rimbo uppstår köbildning under maxtimmen i korsningarna med riksväg 77 och länsväg 280. Dessa korsningar är inte dimensionerade för dagens trafikflöden. I Grisslehamn uppstår köbildning sommartid längs väg 283 vid trafik till och från färjeläget i hamnen.
Huvudmannaskap
Kommunen är huvudman för allmän plats och vägar i Norrtälje stad, Rimbo och Hallstavik. I övriga orter har vägnätet enskilt huvudmannaskap. Vid detaljplanering avser kommunen att pröva i varje enskilt fall om det är lämpligt med kommunalt eller enskilt huvudmannaskap för allmän plats.
Behov av nya länkar eller andra större åtgärder i vägnätet
Objekt/väglänk |
Behov av åtgärd |
Väg 280 förbi Rimbo | Förbifart för att skapa förutsättningar för centrumutveckling och säkrare trafiksituation i Rimbo. |
Riksväg 77 söder om Rimbo | Förbifart för att skapa förutsättningar för centrumutveckling och säkrare trafiksituation i Rimbo. |
Tulkavägen i Hallstavik | Befintlig väg kan komma att flyttas till ett nytt läge enligt gällande detaljplan för utveckling av Hallsta pappersbruk. |
Väg 76/283 Norrtälje till Grisslehamn | Uppgradering till 80 km/tim och säkra möjligheter att gå och cykla längs hela sträckan. Skapa sammanhängande gång- och cykelstråk, åtgärda kurvor och siktsvackor, samla ihop anslutningar till trafiksäkra lösningar, säkra sidoområden på oeftergivliga föremål, bredda busshållplatser mm. |
Väg 283 i Grisslehamn | Ny dragning mellan Medborgarvägen och Singövägen för att lösa köbildningen till hamnen. |