Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken till Norrtälje kommun består idag av busstrafik och båttrafik. Norrtälje kommun har totalt cirka 30 busslinjer inom kommunen samt till/från kommunen.

Trafikförvaltningen Region Stockholm är huvudman för kollektivtrafiken genom bolaget Storstockholms Lokaltrafik (SL). Även Uppsala Länstrafik (UL), bedriver busstrafik i samarbete med SL till Uppsala, Östhammar och Knutby.

Stomlinjer med kapacitetsstark busstrafik finns i stråken Norrtälje-Stockholm och Kista, Hallstavik-Rimbo-Stockholm och Norrtälje-Rimbo-Uppsala. Därutöver finns busslinjer som trafikerar landsbygden och ansluter till Norrtälje stad, Rimbo eller Hallstavik.

Den prognosticerade resandeutvecklingen från Norrtälje och Rimbo innebär cirka tre gånger högre resande med kollektivtrafiken år 2050 än idag (Trafikförvaltningen, 2021). Det innebär stora utmaningar avseende turtäthet, belastningen på vägnätet och förutsättningar att skapa en god stadsmiljö.

Utveckling av en högklassig kollektivtrafik

En högklassig kollektivtrafik mot Stockholm, Uppsala och norrort med Solna/Kista, Arlanda och Karolinska sjukhuset är viktigt för ökad tillväxt i kommunen. Kollektivtrafiken ska ha hög komfort, vara snabb och anpassad för arbets- och studiependling. Faciliteter vid stationer och terminaler bör utvecklas så att det är tryggt, enkelt och bekvämt att byta från cykel och bil till kollektivtrafik.

Detta innebär att infrastrukturen måste anpassas för ökad trafik vid busstationer, hållplatser, pendlarparkeringar och bussdepåer. Vägnätet behöver avlastas genom att förlänga stomlinjerna till olika delar av Norrtälje stad och att fler avgångar har terminal Campus som start och mål.

Restider med kollektivtrafik

Restiderna med kollektivtrafik behöver minska för att kollektivtrafiken ska bli attraktiv. Restiden från Norrtälje stad till Stockholm City bör uppgå till max 60 minuter och max 45 minuter till Täby centrum/Arninge. För att nå detta behövs framkomlighetsåtgärder i Norrtälje stad och på E18 närmare Stockholm.

Kollektivtrafikens framkomlighet måste förbättras och värnas på de större infarterna mot Stockholm. Norrtälje kommun ska verka för, och medverka i, sådant arbete i dialog med ansvarig väghållare.

Viktiga linjer

Det är viktigt att fortsätta utveckla stomlinjerna 676 mot Stockholm och 677 mot Uppsala med fler snabbturer, inrätta en ny direktlinje till Arlanda från Rimbo och Norrtälje stad och en ny direktlinje till Karolinska sjukhuset och Hagastaden, samt att behålla och utveckla linje 686 mot Kista.

Med Arninge station har möjligheteter öppnats för nya och bättre kopplingar mot Täby, Vaxholm, Österåker och Vallentuna. Kollektivtrafik bör även införas till Forsmark med anledning av förväntad efterfrågan på arbetskraft till följd av investeringar i Forsmark kärnkraftverk och eventuellt slutförvar. Kollektivtrafik till och från Hallstavik kan också komma att behöva förbättras när orten utvecklas som kommundelscentrum med fler bostäder och arbetsplatser.

Den nuvarande lösningen för Rådmansö med ringlinje ger upphov till långa restider. För att skapa en mer konkurrenskraftig kollektivtrafiklösning behöver Rådmansö trafikeras av dubbelriktade linjer via Gräddö respektive via E18 mot Kapellskär. Med en sådan lösning kan Östernäs tas i bruk som replipunkt för kärnön Gräskö. Furusund kan fortsätta utvecklas som nod för besökare i skärgården.

Kopplingen mellan Hallstavik-Uppsala bör ges bättre kollektivtrafik för att underlätta regional integration och arbetspendling till och från kommunens norra delar.

Kommunen ska samverka med Trafikförvaltningen och Trafikverket för att utreda möjligheterna för en ny busslinje mellan Bergshamra-Brottby i syfte att minska restiden till Stockholm.

Det behöver utvecklas linjer som trafikerar stora områden för att tillgängliggöra kollektivtrafiken på landsbygden, exempelvis genom att införa fler ”vinkområden” (linjer där bussen stannar när någon vinkar åt föraren), lägga om linjestrukturen och att införa anropsstyrd trafik.

Landsbygdslinjer och regionala eller kommunala linjer måste anpassas efter varandra för att underlätta byten i Norrtälje stad, Rimbo, Hallstavik och Älmsta.

Karta med start och målpunkter för kollektivtrafiken

Bild: karta med viktiga start- och målpunkter för kollektivtrafiken

Senast ändrad: 2024-04-09