Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Kust och hav

Havet utgör nästan två tredjedelar av Norrtälje kommuns totala yta. Det krävs avvägningar mellan olika intressen för att skydda havet som långsiktig resurs.

Östersjön har både höga naturvärden och attraktiva livsmiljöer för människor. En del områden är naturreservat eller Natura 2000-områden. Det finns även höga kulturmiljövärden i såväl kustbandet som i havet. Kust- och havsområden används för fiske, sjöfart, energi och eldistribution samt för rekreation och friluftsliv. Det krävs avvägningar mellan olika intressen för att skydda havet som långsiktig resurs. Ekosystemen behöver fungera för att kunna leverera de ekosystemtjänster som efterfrågas, såsom exempelvis produktion av livsmedel, rekreation och upplevelser. Miljön i Östersjön behöver förbättras för att uppnå god miljöstatus.

Havet utgör nästan två tredjedelar av Norrtälje kommuns totala yta. I kommunens skärgård finns ca 13 000 öar, holmar och skär med omgivande grunda vattenområden. Kustvattnet har en varierad karaktär med trösklar och djuphålor. Bottnarna varierar från sand- och lerbottnar i de skyddade lägena till sten- och klippbottnar i mer vågpåverkade lägen.

Grunda havsvikar, havsnära våtmarker, tångskogar, musselbankar samt häckningsområden för fågel och säl har högt värde i kommunen. Grunda, skyddade havsvikar är viktiga platser för skärgårdens fiskar och fåglar. Landhöjningen medför att grunda vattenområden delas in i olika successionsstadier. Alla stadier är viktiga för den biologiska mångfalden och fungerar som viktiga rekryteringsområden för olika fiskarter. Grunda havsvikar redovisas i hänsynskartorna.

Innerskärgården närmast kusten liknar ett insjölandskap med långgrunda vikar, skog och odlad mark. Stränderna är ofta ianspråktagna av fritidshus och småbåtshamnar. De oexploaterade strandavsnitten har därför stor betydelse för det rörliga friluftslivet och den biologiska mångfalden och havets ekosystemtjänster.

Ställningstagande om grunda havsvikar

Grunda havsvikar ska bevaras orörda i så stor utsträckning som möjligt och nya bryggor och andra fasta anläggningar får endast anläggas om negativ påverkan på naturmiljön kan undvikas.

Statlig och kommunal planering av havet 

Planering av kust- och havsområden kräver ett helhetsperspektiv där kopplingen mellan land och hav tydliggörs. Verksamheter, transportleder, kultur- och naturmiljöer med mera långt inåt land kan ha starka kopplingar mot havet. Planering av havsområden innebär också en planering i tre dimensioner; på botten, i vattnet och i luftrummet.

Kustkommunerna ansvarar för översiktsplaneringen på land, för kusten och för territorialhavet. Staten ansvarar för planeringen i Sveriges ekonomiska zon och svenskt territorialhav en nautisk mil utanför baslinjen. Kommunens och statens ansvar överlappar alltså varandra i den del av territorialhavet som ligger utanför en nautisk mil utanför baslinjen. Regeringen beslutade om havsplan för Östersjön den 10 februari 2022. Havsplanen anger sjöfart, försvar, natur och generell användning av berört havsområde inom Norrtälje kommun. Särskild hänsyn ska tas till höga natur- och kulturmiljövärden. Översiktsplanen anger samma användning av havet som den statliga havsplanen i den del av territorialhavet där båda planerna gäller.

Havsplanen ska bidra till att:

  • Nå och upprätthålla god miljöstatus i havsmiljön
  • Använda havets resurser hållbart så att havsanknutna näringar kan utvecklas
  • Främja samexistens mellan olika verksamheter och användningsområden

Havsplan för Östersjön, 2022 (PDF)

Havsplanering - kommunens och statens ansvarsområdenBild: Kommunens och statens ansvarsområden vid havsplanering, Kommunal och nationell havsplanering utifrån PBL kunskapsbanken, Boverket.

Ett förslag till ny havsplan var ute på samråd under hösten 2023. Det nya förslaget har ett större fokus på energiproduktion (havsbaserad vindkraft) än den gällande havsplanen. Inom Norrtälje kommun innebär förslaget till ny havsplan ingen väsentlig skillnad jämfört med den gällande havsplanen. Inga föreslagna energiområden eller alternativa energiområden har tillkommit inom kommunens havsområde. Vissa förändringar i havsplaneområdenas avgränsning och benämning har skett till följd av nytillkomna energiområden söderut. Detta medför dock ingen innehållsmässig skillnad för Norrtälje kommun. Det utpekade riksintresseområdet för energiproduktion vid Svenska Björn bedöms i havsplanen fortsatt inte vara förenligt med riksintresseanspråk för totalförsvaret. Försvarsintressena ges därför fortsatt företräde även i förslaget till ny havsplan.

Senast ändrad: 2024-04-05