Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Alternativa lokaliseringar

För att undvika att jordbruksmark tas i anspråk har kommunen, i arbetet med översiktsplanen, analyserat alternativa lokaliseringar för de utbyggnadsområden som ligger på jordbruksmark. Detta avsnitt redogör för vilka alternativ som studerats och vilka områden kommunen ändå bedömer behöver ligga på jordbruksmark.

Kommunen föreslår få områden på brukningsvärd jordbruksmark. Totalt finns drygt 30 000 ha jordbruksmark i Norrtälje kommun. Mindre än 0,2 % av jordbruksmarken i kommunen tas i anspråk av utbyggnadsområden för bostäder och verksamheter/industri (drygt 60 ha). Merparten berörs av utbyggnadsområdet för verksamheter och industri vid en framtida trafikplats mellan väg 280 och en ny sträckning av riksväg 77 söder om Rimbo. Området är schematiskt ritat på markanvändningskartan då den framtida sträckningen av riksväg 77 ännu inte har avgjorts. Jordbruksmark som tas i anspråk kan därför komma att minska när området studeras närmare. Vägreservat och järnvägsreservat berör också jordbruksmark. Hur mycket jordbruksmark som kommer behöva tas i anspråk beror på var inom korridorerna infrastrukturen hamnar.

I arbetet med översiktsplanen har kommunen analyserat hur behovet av bostäder och arbetsplatser kan tillgodoses genom att alternativa områden tas i anspråk. De områden som kommunen ändå bedömer behöver förläggas på jordbruksmark är följande:

Del av Älmsta 1:95 och 4:9 (verksamheter)

Några förutsättningar för den alternativa lokaliseringen är att den behöver ligga inom RUFS avgränsning för landsbygdnod, ha koppling till befintlig infrastruktur, inte ligga inom eller i anslutning till samlad bostadsbebyggelse eller annan känslig markanvändning, inte ligga inom strandskyddsområde, inte ligga på annan brukningsvärd jordbruksmark och inte ligga inom områden där det inte går att uppfylla länsstyrelsens rekommendationer för lägsta grundläggningsnivå.

  • Västra delen av Älmsta har mycket dåligt vägnät och utgör tätortsnära natur.
  • Norra Älmsta (Ortala 36:3). Planändring krävs. Strandskydd återinträder vid upphävande av plan. Anslutande väg inte rekommenderad för farligt gods. Väldigt kuperat.
  • Norra Sund 4:7, inte rekommenderad väg för farligt gods, längre från centrum. Inom riksintresseområde för naturvård. Långt från verksamhetsområde för VA. Grundvattenskydd. Berg. Väldigt kuperat.
  • Väddö-Hammarby 1:4<1, Riksintresse för naturvård. Planlagt för grönområde, dvs tätortsnära natur. En kort bit är inte rekommendera farligt godsled. Tung trafik behöver passera några bostäder. Inte verksamhetsområde för VA. Precis intill en folkhögskola och tillhörande bostäder. Fornlämningar (gravfält)
  • Älmsta 1:2 mfl, norr om föreslaget område. Relativt nära verksamhetsområde för VA. Relativt plant. Stor fossil åker (fornlämning). Tätortsnära natur. Väg behöver uppgraderas.

Alternativa lokaliseringar av verksamheter och industri i Älmsta

Salmunge

Kommunen bedömer att det är ett väsentligt samhällsintresse att kunna utveckla befintlig anläggning även om det innebär att viss jordbruksmark behöver tas i anspråk. Det kan inte ses som ett rimligt alternativ att flytta anläggningen till annan plats. Att koncentrera avfallshantering till andra befintliga anläggningar i kommunen kan inte heller ses som ett rimligt alternativ då det skulle medföra försämrad tillgänglighet för boende och företagare.

Industriområde framtida korsning väg 77/280

Behovet är stora ytor för transportintensiva ytkrävande, störande verksamheter. Kommunen har pekat ut flertalet sådana områden men kommunen bedömer ändå att behovet av arbetsplatser i närheten av Rimbo är stort. Några förutsättningar för en alternativ lokalisering är närhet till korsningspunkten, inte för nära bostäder, inte annan brukningsvärd jordbruksmark och inte ligga inom områden där det inte går att uppfylla länsstyrelsens rekommendationer för lägsta grundläggningsnivå. I dagsläget är det på grund av att vägsträckning för väg 77 inte är beslutad svårt att förutsäga om och hur mycket jordbruksmark som behöver tas i anspråk. Området behöver studeras vidare i ett senare skede.

Området vid trafikplats Rösa vid E18 kan eventuellt ses som en alternativ placering.

Senast ändrad: 2024-04-05