Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Samhällsservice

Med bostadsutveckling tillkommer investeringar i samhällsservice av olika slag. Utbyggnad av nya bostäder ska gå hand i hand med utbyggnad av samhällsservice och andra bostadsnära funktioner.

Kommuninvånarnas behov av samhällsservice i form av till exempel barnomsorg, skola och äldreomsorg är direkt kopplat till befolkningsutvecklingen i kommunen. Med bostadsutveckling tillkommer investeringar i fysisk och teknisk infrastruktur samt i samhällsservice av olika slag. Utbyggnad av nya bostäder ska gå hand i hand med utbyggnad av samhällsservice och andra bostadsnära funktioner. Det innebär både att prioritera utbyggnad av bostäder där det redan idag finns tillgång till samhällsservice och att samhällsservicen ska byggas ut i takt med befolkningsutvecklingen. Genom en sammanhållen och etappvis bebyggelseutveckling är det möjligt att i tid planera för nödvändig utbyggnad av samhällsservice. Norrtälje kommun har en stor och differentierad landsbygd. Samhällsservice finns till stor del i centralorten, kommundelscentrum och landsbygdsnoder, vilket gör att dessa orter fyller en funktion för omgivande landsbygd.

Riktlinjer samhällsservice

  • Bygga ut samhällsservice i takt med befolkningsökningen. Beakta behovet av samhällsservice i alla större detaljplanearbeten.
  • Eftersträva att uppnå Boverkets riktvärden om minst 40 m2 per barn i förskolan och minst 30 m2 per barn i grundskolan. Minsta sammanhängande friyta ska vara 3 000 m2.
  • Lokalisera förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och övriga utbildningsinstanser i goda kollektivtrafiklägen. Förskolor bör även lokaliseras i anslutning till park- eller grönområde eller i anslutning till en gång- och cykelväg till ett grönområde.
  • Planera i första hand för förskolor i flera plan i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik för att minska behovet av markanvändning och underlätta planeringen av friytor.
  • Möjliggör samutnyttjande av lokaler och flexibilitet över tid genom flexibla planbestämmelser i detaljplan.
  • Bullernivån på förskolors och skolors utemiljö som är avsedda för lek, rekreation och pedagogisk verksamhet ska uppgå till högst 50 dBA ekvivalent ljudnivå dagtid.

Med samhällsservice menas icke kommersiell service såsom bland annat skolor, förskolor, kultur-, idrotts- och fritidsanläggningar, vårdcentraler och sjukhus. Både kommunal och privat service omfattas.

Behov av samhällsservice

Utvecklingen av behoven av samhällsservice beskrivs i kommunens strategiska lokalförsörjningsplan som antas löpande av Kommunstyrelsen. Behoven baseras i hög utsträckning på kommunens befolkningsprognos, som upphandlas årligen, och som utgår ifrån planerad bostadsbyggnation, in- och utflyttningar samt födda och döda i kommunen. Läs mer om äldres behov i avsnittet om olika gruppers behov av bostäder i avsnittet Bostäder.

Förskola, skola och utbildning

Förskolan har under de senaste årens kraftiga tillväxt i kommunen byggts ut med fler platser. Sedan år 2019 har flera nya enheter och huvudmän etablerat verksamhet i kommunen och i dagsläget finns en förhållandevis betydande överkapacitet, alldeles särskilt inom Norrtälje centralort. Med undantag för lokala behov för vissa specifika enheter bedöms det under de närmsta åren inte finnas något behov av tillförsel av ytterligare förskoleplatser. Merparten av den befolkningstillväxt som förväntas utifrån planerad bostadsexploatering ryms inom ramen för befintlig och redan planerad kapacitet inom förskolan. Rådande osäkerheter på bostadsmarknaden skapar också en utmanande situation vad det gäller tillförlitlig planering av framtida behov inom förskola och skola. Även om kommunen har behov av att långsiktigt utveckla och planera för strategiska placeringar av förskolor och skolor är det i dagens läge förknippat med högre risk än tidigare att investera i nya lokaler för sådan verksamhet tills faktiska behov föreligger.

Även grundskolan har fått högre beläggning under den senaste femårsperioden. Tillskottet av nya platser har däremot varit förhållandevis begränsat, även om vissa etableringar och investeringar i nya och befintliga skolor har skett. Parallellt med kommunens snabba tillväxt har dock nya skolprojekt utvecklats och under de kommande åren förväntas många nya platser i grundskolan etableras. De nya platserna förväntas kunna få stor påverkan på fördelningen av elever, såväl mellan olika enheter som mellan huvudmän, främst då inom Norrtälje centralort där hundratals nya skolplatser kommer att etableras under de närmsta läsåren. Liksom i förskolan bedöms det inom grundskolan, med undantag förra vissa specifika enheter, inte finnas något utpräglat behov av tillförsel av ytterligare platser de närmsta åren. Även här har den rådande situationen med betydande osäkerheter på bostadsmarknaden, särskilt vad det gäller nybyggnation, stor påverkan på förväntningar över hur framtida behov ska utveckla sig. I stället bör kommunen fokusera på att skapa effektiva enheter med goda förutsättningar för att lösa kärnuppdraget.

Gymnasieskolan bedöms ha tillräcklig kapacitet för de närmsta åren, men Norrtälje kommun har förhållandevis hög utpendling av elever till gymnasieskolor i andra kommuner vilket har stor påverkan på behovet av gymnasieplatser i kommunen. En ökning av antalet kommuninvånare i gymnasieåldern i kombination med minskad utpendling av elever skulle kunna generera en situation där investeringar i befintliga enheter behövs för att säkerställa tillräcklig kapacitet i verksamheten i egen regi.

Ungefär hälften av befintliga förskolor och skolor, med undantag för högstadiet och gymnasieskolan, är placerade i Norrtälje centralort. Förskolor och låg- och mellanstadieskolor finns belägna i ett flertal tätorter spritt över hela kommunen. Ungefär hälften av förskolorna och en fjärdedel av grundskolorna drivs av fristående huvudmän och de fristående enheterna är generellt något mindre jämfört med kommunala. Gymnasieutbildningar finns i såväl kommunal som fristående regi och erbjuds i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik. Norrtälje kommunala vuxenutbildning erbjuder inga nya utbildningar från och med 2024, men erbjuder i stället kommunal vuxenutbildning via andra utbildningssamordnare.

Framtida behov av förskolor och skolor behöver beaktas i alla större detaljplanearbeten. Geografiskt behov, närhet till grönområden och god tillgänglighet med kollektivtrafik ska beaktas vid lokalisering av nya skolor och förskolor. Trafiksäkra skolvägar i form av gång- och cykelvägar ska prioriteras och utformas på ett sätt så att barnen väljer att ta den vägen till skolan. Hämtningsoch lämningszoner bör separeras från angöring av varutransporter.

Som huvudregel ska Boverkets riktvärden om friytor och ljudnivåer vid förskolor och skolor efterlevas. Boverket rekommenderar att friytan uppgår till minst 40 m2 per barn i förskolan och minst 30 m2 per barn i grundskolan. Boverket rekommenderar även att minsta sammanhängande friyta ska vara 3 000 m2. Närbelägen park eller naturområde ska inte ses som ett skäl att minska skolgårdens friyta utan utgör en extra kvalitet för barnen och skolverksamheten. Norrtälje kommun arbetar med att ta fram kommunala riktlinjer för friytor vid förskolor och skolor i syfte att stärka barnperspektivet i planeringen och öka barns förutsättningar till aktiv rörelse och välmående under skoltid. Solstudier bör utföras för att säkerställa tillgången på dagsljus. Även förutsättningar att skugga solutsatta fasader och lekytor bör beaktas.

Kultur- och fritidsanläggningar

I kommunen finns många kultur- och fritidsanläggningar. Bland annat badplatser, sport- och gymnastiksalar, friluftsanläggningar, idrottsanläggningar, sportcentrum, bibliotek, kulturfastigheter, bollplaner, campingar, samlingslokaler, gästhamnar, bryggor, ungdomsgård, boulebana och utomhusscen. Större idrotts- och fritidsanläggningar redovisas på markanvändningskartan.

I Norrtälje kommun ska det finnas en variation och bredd av aktiviteter och mötesplatser som kan tilltala många. Möjligheter för barn och äldre att ha en aktiv fritid ska särskilt prioriteras. Kultur- och fritidsanläggningar bör lokaliseras nära bostäder och skolor för att fungera som attraktiva lokala mötesplatser och så att de kan nyttjas av såväl skolor som allmänheten. Mark behöver reserveras i strategiska lägen, då dessa anläggningar ofta är ytkrävande och måste finnas inom eller i närheten av de större tätorterna för att vara tillgängliga för många. Områden för ridverksamhet är särskilt ytkrävande. Det offentliga rummet ska ge förutsättningar och plats för spontanidrott och rörelse. Områden för fritid och idrott ska enkelt kunna nås med kollektivtrafik och via gång och cykelvägar. God tillgång till platser för idrott – såväl spontan som organiserad – är av stor vikt för folkhälsan. Det kommer att behövas fler kultur- och fritidsanläggningar för att möta den ökande befolkningen, framför allt i Norrtälje stad. Fysiska yttringar av kultur bör stärkas i centrala lägen för att skapa attraktiva mötespunkter. Om en befintlig kultur eller fritidsanläggning tas i anspråk för annan användning bör berörda funktioner kompenseras och tillgodoses på annan plats. Kommunen bör samverka med andra aktörer och grannkommuner för att säkerställa god tillgång till kultur- och fritidsaktiviteter.

Satsningar bör framför allt genomföras avseende:

  • Aktivitetsparker
  • Cykelspår
  • Bibliotek
  • Ridhus
  • Sporthallar och särskilda hallar för bollsporter
  • Spontanidrottsplatser
  • Konstsnöspår
  • Friluftsgårdar
  • Kommunala badplatser
  • Översyn av kommunens banvallar

Sjukhus

Norrtälje sjukhus är ett mindre sjukhus, centralt beläget iNorrtälje stad, som tillhandahåller all basal akutsjukvård. Sjukhuset har några specialmottagningar men saknar en förlossningsmottagning. Sjukhuset är i behov av upprustning. 

Läs mer om sjukhusets förutsättningar och behov i fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad. 

Senast ändrad: 2024-04-05