Läka trädgårdsstaden
Med mer grönska och tydliga stadsrum finns möjligheten att skapa ett tätare, mer attraktivt och mer hållbart centrum. Ny bebyggelse i mänsklig skala ska tillkomma på de ännu obebyggda ytorna i centrum.
Under 1920-talet antogs den första stadsplanen för Rimbo och i de centrala delarna av Rimbo finns gatustrukturen från den ursprungliga planen till stor del kvar. Planen var influerad av trädgårdsstadens planeringsideal med boulevarder, gator med alléplanteringar och villor i lummiga kvarter med stora trädgårdar. Rimbo centrum växte fram under det gröna planidealet som präglar 1920 års stadsplan.
I samband med att centrum utvecklas ska dessa kvaliteter värnas och förstärkas. Med mer grönska och tydliga stadsrum finns möjligheten att skapa ett tätare, mer attraktivt och mer hållbart centrum. Ny bebyggelse i mänsklig skala ska tillkomma på de ännu obebyggda ytorna i centrum. Bebyggelsen kommer att definiera nya Rimbo centrum, och genom att rama in platser och stråk skapas tydligare gatu- och stadsrum. När fler bostäder tillkommer ökar även underlaget för lokal service, vilket ytterligare stärker centrumets roll.
Kraftledningsgatan genom Rimbo hindrar i dagsläget en sammanhängande struktur av bostäder, gatunät och grönområden. För att skapa förutsättningar för ett mer sammanhållet Rimbo bör kraftledningen flyttas utanför tätorten eller förläggas som markkabel. Detta öppnar upp för bostadsbebyggelse nära skola, grönområden och kollektivtrafik inom 15 minuter från centrum.
Bebyggelse i tätortens utkanter knyts samman med centrum genom gena gång och cykelstråk och en utbyggd kollektivtrafik längs de större vägarna. Centrum blir knutpunkten för byte mellan transportslag. Resecentrumet flyttas till ett läge där det kommer vara möjligt att koppla samman bussterminalen med en möjlig framtida förlängning av Roslagsbanan.
Det ska vara lätt att nå de centrala delarna inom 15 minuter från tätortens ytterkanter. Det ska vara lätt att ta sig till och från arbete och fritidsaktiviteter på olika sätt, med buss, cykel, bil och till fots. För att skapa en säkrare trafikmiljö för gång- och cykeltrafikanter är det viktigt att minska barriäreffekterna som trafikerade gator skapar genom tydliga och säkra passager särskilt vid de platser där barn vistas till exempel skolor, parker och idrottsplatser.
Gång- och cykelvägnätet ska fortsatt byggas ut för att det ska vara möjligt att på ett säkert sätt nå olika målpunkter till fots och med cykel. Vid trafikerade gator ska gång- och cykelvägar vara separerade från biltrafiken. I Rimbo centrum ska gång och cykel ges hög prioritet för att skapa ett levande centrum där människan kan ta plats. När nya bostäder och verksamheter tillkommer ska de tidigt i byggprocessen integreras till gång- och cykelnätet för att skapa ett sammanhängande nät i Rimbo.
Väg 77 och väg 280 utgör idag en barriär och är dessutom utpekade transporleder för farligt gods. Åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten för gående i centrum måste genomföras för att fler ska vistas i centrum. När väg 77 och väg 280 flyttas kommer det vara möjligt att utforma gatorna till stadsgator med mindre tung trafik och lägre hastigheter vilket möjliggör för fler passager och korsningspunkter för gående. Sammanlänkade gång- och cykelbanor ska säkerställa utrymme för gående och cyklister.