Vägnät
Det regionala vägnätets funktion är att säkra framkomligheten för den långväga trafiken för arbetsresor, för näringslivets transporter och för kollektivtrafik.
Statligt vägnät
Riksväg 77 är en nationellt och regionalt viktig statlig väg. Riksväg 77 knyter ihop E18 i öster mot Norrtälje och Kapellskär med E4 i väster mot Uppsala och Mälardalen. Riksväg 77 var tidigare utpekad som riksintresse för kommunikationer på grund av sin funktion att binda samman hamnen i Kapellskär med E4. Norrtälje kommun anser att vägen fortsatt bör vara utpekad som riksintresse eftersom vägen binder ihop två andra utpekade riksintressen, E18 och E 4. Även hamnen i Kapellskär är riksintresse. Vägen är också rekommenderad transportled för farligt gods.
Riksväg 77 går rakt igenom Rimbo tätort och centrum. Den tunga trafiken har negativ påverkan på boende och miljö genom trafikbuller och att vägarna har en barriärverkan genom orten. Den tunga trafiken från hamnen i Kapellskär är stundvis mycket intensiv och bidrar till en upplevd otrygg miljö av boende och andra trafikanter som ska korsa eller röra sig utmed vägarna. Vägen innebär också ett hinder för bostadsutveckling i Rimbo genom det riskhanteringsavstånd på 75 meter som finns för farligt gods. Det strikt byggnadsfria avståndet avseende farligt gods är dock 25 meter.
Länsväg 280 knyter ihop väg E18 i söder med riksväg 76 i norr mot Hallstavik och Gävle. Enligt Trafikverket är länsväg 280 prioriterad för godstransporter norr om Rimbo och rekommenderad transportled för farligt gods. På länsväg 280 finns en hög andel tung trafik som innebär en barriärverkan och otrygg trafikmiljö i Rimbo.
Riksväg 77 och länsväg 280 innebär därmed ett hinder för bostadsutveckling i Rimbo genom de skyddsavstånd som finns för farligt gods. Om vägarna ligger kvar genom Rimbo kommer trafikflödena öka till en nivå år 2030 som kommer innebära att korsningen av väg 77 och väg 280 i östra Rimbo måste byggas om för att säkra framkomligheten och trafiksäkerheten. Åtgärder måste göras för att minska barriärer och skapa trygga och gena passager, särskilt i centrala Rimbo där skolelever korsar vägarna.
En flytt av riksväg 77 kommer att avlasta vägarna i Rimbo med framför allt genomfartstrafik. Planerna på att flytta riksväg 77 ut från Rimbo har pågått under en längre tid. För att en flytt av väg 77 ska göra någon nytta för samtliga användargrupper som trafikerar vägen; långväga tung trafik, långväga personbilstrafik, kortväga personbilstrafik samt kollektivtrafik, är det angeläget att den nya dragningen minskar restiderna så att det inte längre är motiverat att trafikera genom Rimbo. Detta åstadkoms bäst genom att väg 77 dras söder om Rimbo till trafikplats Rösa på E18. Med en anslutning i Kundby kan även tung trafik dirigeras om runt Rimbo i stället för att passera genom Rimbo på väg 280.
För att möjliggöra en utveckling av centrala Rimbo och för att skapa en trygg trafiksituation genom orten i sin helhet behöver även länsväg 280 flyttas utanför tätorten Rimbo. Kommunen föreslår att vägen flyttas ut till en förbifart öster om Rimbo. Den nya sträckningen är cirka 2 kilometer lång och kopplas till befintlig länsväg 280 vid Asplund i söder och vid Vallby i norr. En åtgärdsvalsstudie startades januari 2023 där Trafikverket, Norrtälje kommun och Region Stockholm ingår. Syftet med en åtgärdsvalsstudie är att få en helhetsbild och hita hållbara förslag på åtgärder, utifrån fyrstegsprincipen.
Vägen kan lokaliseras öster om reningsverket och bildar därmed en naturlig gräns för tätortens expansion österut. Öster om vägen avses det öppna kulturlandskapet att bevaras. Lokaliseringen ska möjliggöra för nya verksamhetsområden väster om vägen. De nya områdena lokaliseras i anslutning till befintliga verksamhetsområden vilket skapar möjligheter för befintliga verksamheter att utöka och för nya att tillkomma. Det innebär även en möjlighet för verksamheter i centrala Rimbo att hitta en mer lämplig lokalisering och frigöra ytor i de centrala delarna för bostäder.
Huvudvägnät
När riksväg 77 och länsväg 280 inte längre finns kvar genom Rimbo kommer vägarna att fungera som huvudvägar men helt nya möjligheter skapas för att minska vägarnas fysiska barriärverkan och genomfartskaraktär. Huvudvägnätet har en uppsamlande funktion och fungerar som infarter till Rimbo. Vägarna har en större trafikmängd och ska utformas för att säkerställa framkomlighet för kollektivtrafik, utryckningsfordon och yrkestrafik. Det är därför viktigt att huvudvägarna inte får en för smal utformning.
För att minska genomfartstrafiken är det viktigt att skapa en vägutformning som leder till lägre hastigheter genom Rimbo och att skyltning på de nya förbifarterna av riksväg 77 och länsväg 280 inte leder trafiken genom Rimbo. Den nya vägutformningen ska samtidigt som den säkerställer framkomligheten för en större trafikmängd och för kollektivtrafik skapa plats för gång- och cykeltrafik och för fler trygga och trafiksäkra passager och kopplingar. Framkomligheten för gång- och cykeltrafik löses genom separation från motorfordon i gaturummet. I de centrala delarna kommer ny bebyggelse närmare vägarna.
Kartan visar nya och befintliga kollektivtrafikstråk.
Sekundärvägnät
Det sekundära vägnätet fungerar som uppsamlingsgator till bostadsområden och stadsdelar. De utgör länken mellan huvudvägar och lokalgator. På det sekundära vägnätet ska vägutformningen stimulera till ett lugnt trafiktempo. De måste dimensioneras för att kunna trafikeras av kollektivtrafik men kan samtidigt innehålla kantstensparkering. Framkomligheten för gång- och cykel löses genom separation från motorfordon i gaturummet.
Lokalvägnät
Det lokala vägnätets funktion är att tillgodose behovet av transporter som har målpunkt längs gatan. Det lokala vägnätet ska i huvudsak ansluta till sekundärvägnätet. Trafikflödena på lokala gator överstiger sällan 1000 fordon per dygn och det finns därmed inget generellt behov av att separera trafikslagen gång- och cykel från motorfordon. På det lokala vägnätet ska vägutformningen stimulera till ett lugnt trafiktempo.
Utveckling
Idag saknas viktiga kopplingar i norra Rimbo som förbinder befintliga och kommande bostads- och fritidsområden. De två delarna av Västertorpsvägen behöver därför byggas ihop och anslutas till Rånäsvägen. Då möjliggörs för kollektivtrafik att trafikera bostadsområdena i västra Rimbo. Denna sträcka ingår i detaljplanen för Västertorpsskogen.
Västertorpsvägen ansluts vidare till Ekebyvägen. Detta sker till största delen i samma sträckning som befintlig grusväg. Den föreslagna bilvägen kommer gå genom värdefulla natur- och kulturmiljöer och kan påverka skyddade arter främst genom buller från vägtrafiken. Hänsyn måste tas till det befintliga spridningssambandet.
Beroende på vad som händer med ombyggnaden av väg 77 och 280 kan det behövas en ny infart österifrån genom nytt verksamhetsområde till reningsverket och nya resecentrum.
Riktlinjer
- Flytta ut väg 77 och 280 utanför Rimbo tätort och verka för att farligt gods inte ska transporteras genom Rimbo.
- Utred och planera för hur Uppsalavägen Västra Stockholmsvägen och Roslagsvägen utformas för att stödja ett levande och tryggt Rimbo centrum.
- Utred eventuell påverkan på natur- och kulturmiljö i fråga om nya vägsträckningar.
- Åtgärder bör vidtas vid anläggning av vägar och annan infrastruktur för att minimera risk för påverkan på Bergby vattentäkt.
- Skapa trygga och trafiksäkra passager för gående och cyklister
- Genomför barn- och socialkonsekvensanalys för vägmiljöer där barn vistas.
- Bullersituationen i Rimbo behöver utredas även om tung trafik i huvudsak flyttas utanför tätorten, så att lämpliga åtgärder för ny bebyggelse kan vidtas.