Kollektivtrafik
Rimbo har goda kollektiva förbindelser med Stockholm, Uppsala och Norrtälje stad och den omkringliggande landsbygden.
Kartan visar nya och befintliga kollektivtrafikstråk.
Mot Stockholm finns tiominuterstrafik under rusningstid och halvtimmestrafik under stora delar av trafikdygnet. Mot Uppsala och Norrtälje finns halvtimmestrafik under rusningstid och timmestrafik under resterande trafikdygn. Rimbo ligger bra till för dagligt arbetsresande mot Arlanda men det krävs ett byte i Åby vägskäl till Upplands lokaltrafik eftersom ingen direktlinje finns. Rimbo har även flera lokala linjer som trafikerar den omkringliggande landsbygden. Resandet på linjer utgörs till största delen av skolbarn och tidtabellerna är anpassade till morgon- och eftermiddagstrafik.
Busstationen ligger centralt i Rimbo med två närliggande pendlarparkeringar som har en beläggningsgrad över 90 % och har så haft över tid. Många av de som använder pendlarparkeringarna kommer från Rimbo tätort och har således mindre än 1–2 kilometer till de regionala busslinjerna, vilket är nära. De som bor i Västertorp har längst till busstationen och för att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för de boende drogs under 2018 Stockholmslinjen om med start och stopp i Västertorp under morgon och eftermiddag. Rimbo busstation saknar vänthall eller annan plats att vänta i vid kyla och regn vilket resenärer upplever som oattraktivt. Stationens körytor är effektiva för busstrafik men är överdimensionerande för att kunna skapa bra stadskvaliteter.
Av järnvägen där tre järnvägslinjer strålade samman i Rimbo återstår endast idag rester. Banvallarna används för rekreation och är viktiga kulturbärare. Kvar finns även bebyggelse som stationshus och lokstallar.
Utveckling
Rimbos goda geografiska läge med närhet till Stockholm, Norrtälje stad, Arlanda och Uppsala innebär att tillgängligheten till stora arbetsmarknader är god. För att Rimbo ska fortsätta att växa är bättre förbindelser med kollektivtrafiken en förutsättning. Arlanda beräknas att växa till 30 000 arbetsplatser till år 2030 och genom en direktlinje till Arlanda ökar Rimbos regionala tillgänglighet till en stor och expanderande arbetsmarknad.
Busslinjen till Stockholm ska göras mer attraktiv med bekväma bussar som underlättar för resenärer att arbeta ombord. Genom åtgärder i centrala delarna av regionen kommer framkomligheten för kollektivtrafiken att öka vilket kommer minska restiden.
Busslinjen som trafikerar Tekniska Högskolan-Rimbo-Hallstavik trafikerar två kommundelscentra och måste uppgraderas till en stomlinje med högre krav på ett snabbt och effektivt trafikupplägg. De avgångar som påbörjas och avslutas i Rimbo ska utgå från Västertorp via Bålbro för att komma närmare resenärerna. Linjen blir därmed mer attraktiv och det minskar behovet av pendlarparkeringar i centrala Rimbo.
Landsbygdslinjerna utvecklas mot att bli anropsstyrd trafik. Genom den anropstyrda trafiken kommer områden som tidigare saknat kollektivtrafik få tillgång till kollektivtrafik. Fasta linjesträckningar kommer att finnas kvar medan större områden utmed sträckningarna kompletteras med anropstyrd områdestrafik. Utvecklingen av den anropstyrda trafiken ökar tillgängligheten till kollektivtrafiken på landsbygden för serviceresor, fritidsresor och lokala arbetsresor.
När spårbunden kollektivtrafik kan återkomma till Rimbo är ovisst. Järnvägsreservatet från Kårsta till Rimbo ligger kvar för att det i framtiden ska vara möjligt med en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo. År 2037 planeras Roslagsbanan att trafikera Odenplan med ändstation Stockholm Central. Om Roslagsbanan förlängs till Rimbo förkortas restiden till centrala Stockholm, enligt en utförd åtgärdsvalsstudie, och därmed kan en större arbetsmarknad bli mer tillgänglig med kortare restid än med buss via Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan. Tidshorisonten för när detta kan ske är inte möjlig att bedöma i nuläget. Åtgärden är utpekad i Kollektivtrafikplan 2050 som en nivå 3-åtgärd.
För att möjliggöra för en framtida förlängning av Roslagsbanan till Rimbo flyttas busstationen till ett nytt läge öster om väg 280 i centrala Rimbo. Busstationen kommer utvecklas till ett resecentrum med stationsbyggnad, vänthall och pendlarparkering. Lösningen kommer erbjuda snabba och smidiga byten mellan tåg och buss. I ett första steg utvecklas en busstation och när spårtrafik till Rimbo blir aktuellt kommer ett sammanhängande resecentrum utvecklas.
Riktlinjer
- Bygg ihop Västertorpsvägen och Rånäsvägen så att Stockholmslinjen kan trafikera västra Rimbo.
- Säkerställ kollektivtrafikens framkomlighet på huvudvägarna i Rimbo samt på Västertorpsvägen och Rånäsvägen.
- Verka för att etablera en direktlinje till Arlanda.
- Satsa på att etablera ett nytt attraktivt resecentrum och reservera plats för eventuell framtida järnväg.