Gång- och cykeltrafik
Vägnätet för gång- och cykel är relativt väl utbyggt i Rimbo. Separata gång- och cykelstråk finns i alla de yttre delarna av tätorten.
Närmast centrum används lokalvägnätet. Under de senaste åren har ett flertal felande länkar i gång- och cykelvägnätet åtgärdats för att få ett mer sammanhängande och genare nät med ökad separering av oskyddade trafikanter och biltrafik, främst intill skolor. Cykelparkeringar med ramlåsning har byggts ut i centrum för att stimulera till kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik. Det pågår ett arbete med upprustning av gångtunnlarna i Rimbo för att öka tryggheten och göra dessa mer attraktiva genom bland annat förbättrad belysning.
Storleken på Rimbo tätort gör att det aldrig är längre än två kilometer från tätortens ytterkanter till centrum vilket nås på under 10 minuter cykling i normalt tempo (15 km/h). Det gör cykeln till ett attraktivt färdmedel i synnerhet då topografin är relativt plan. Norrtälje är en bilberoende kommun och satsningar på att utveckla gång- och cykeltrafiken främjar såväl miljön som folkhälsan. I nuläget utgör de statliga vägarna riksväg 77 och länsväg 280 genom Rimbo barriäreffekter för gående och cyklister på grund av de relativt höga trafikmängderna och en hög andel tung trafik. Genom att flytta ut riksväg 77 och länsväg 280 från centrala Rimbo skapas bättre förutsättningar att anpassa nuvarande trafikmiljöer i centrala Rimbo för gång- och cykeltrafik.
Kartan visar nya och befintliga gång- och cykelvägar samt rekreationsstråk.
Utveckling
I och med utvecklingen av centrala Rimbo kommer det finnas möjligheter att skapa ett attraktivt gaturum där gående och cyklister ges högre prioritet vilket gör det mer attraktivt att uppehålla sig i centrum. Vid utvecklingen av centrum blir det viktigt att skapa attraktiva och säkra passager till och från centrum för att öka trafiksäkerheten och minska barriäreffekterna av omkringliggande gator.
Gång- och cykelvägnätet måste fortsatt byggas ut med fokus på att åtgärda felande länkar, separering av gående och cyklister från biltrafik där det är höga trafikflöden samt skapa säkra skolvägar. Nybyggnadsområden ska integreras tidigt i byggprocessen till gång- och cykelvägnätet så att det blir säkert, smidigt och attraktivt att röra sig till fots och med cykel till viktiga målpunkter inom tätorten.
Riktlinjer
- Som gående och cyklist ska det vara tryggt, säkert, tillgänglig och lätt att röra sig i Rimbo tätort.
- Minska gatornas barriäreffekter för gående och cyklister i centrum och skapa trafiksäkra passager.
- Åtgärda saknad länk mellan tätorten och den befintliga banvallen som rekreationsstråk mot Norrtälje.
- Tillgängliggöra nybyggnadsområden för gående och cyklister.
- Planera för barns trygga och säkra skolvägar.