Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Utbyggnadsordning

För att utvecklingen av Rimbo ska ske hållbart på kort- och långsikt måste det finns en plan för i vilken ordning utvecklingen ska ske.

En utbyggnadsordning gör det möjligt att tidigt i planeringen av nya bostäder tydliggöra behovet av offentlig service, infrastruktur och teknisk försörjning. Det finns mycket som kan påverka genomförandet av planen och i vilken ordning genomförandet sker. Privata markägare bestämmer själva om och när de vill utveckla sina fastigheter. En del projekt genererar intäkter medan andra projekt innebär investeringar. Det måste finnas en balans mellan projekten som kostar och projekten som ger intäkter. En förutsättning för att skapa balans är att det finns kunskap om vad som kostar och när kostnaderna kan uppkomma, till exempel behovet av en ny förskola eller investeringar i VA-nätet.

Utbyggnadsordningen utgår från antaganden om följande begränsningar som påverkar hur tätorten kan byggas ut över tid:

  • Omdragning av väg 77 och väg 280
  • Övertagande av väghållaransvar.
  • Omlokalisering av farligt gods utanför tätorten
  • Reningsverket lukt- och kapacitetåtgärder
  • Kraftledningsflytt
  • Roslagsbanan

Steg 1

Inom steg 1 startas i utvecklingen av Rimbo centrum enligt utvecklingsförslaget. I ett första skede kan den utveckling som inte är beroende av större övergripande åtgärder ske. Det rör sig om viss upprustning av offentliga platser i centrum, så som gågatan, Köpmannagatan och torget. Centralvägen från Köpmannagatan till Minervavägen kan omdanas med trädplanteringar och utredas om kantstensparkeringar är möjligt. En ny parkering kan iordningställas strax öster om väg 280 i närheten av det planerade nya resecentrumet. En flytt av busstationen kan förberedas genom att ta fram en ny detaljplan för området.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar vilka delar av centrum som kan utvecklas i steg 1.

I samband med att nya parkeringsplatser säkerställs möjliggörs att ett centrumkvarter bebyggs. Uppskattningsvis kan en förtätning på cirka 50 bostäder möjliggöras inom kvarteren mellan Uppsalavägen och De Gamla väg (fd. Industrivägen) på initiativ av fastighetsägarna. Detta kvarter ligger utanför skyddszonen från väg 280 respektive väg 77. Ny förskola i del av nuvarande Skarsjöparken kan också detaljplaneras och byggas ut.

I andra delar av tätorten byggs Västertorpsskogen, Bålbroskogen och Marknadshagen med ett tillskott på cirka 550 bostäder samt förskola. Bålbro Norra utvecklas med anläggningar för sport och fritid samt kolonilotter. Småhusbebyggelse i Drakberget utvecklas med cirka 30 bostäder. Utvecklingen i Adamsberg påbörjas med cirka 150 bostäder.

Karta genomförande i Rimbo. Steg 1

Karta genomförande i Rimbo. Steg 1

Steg 2

Rimbo centrum kan fortsätta utvecklas enligt utvecklingsförslagets etapp 1 i samband med att väg 77 får en omdragning utanför tätorten. En gradvis omvandling av befintlig väg 77 till stadsgata möjliggörs genom detta. Förutsättning för att omvandla väg 77 till stadsgata är att kommunen tar över väghållaransvaret för vägen från Trafikverket. Gatan kan då utformas med smalare körfält och fler korsningar som ger lägre hastighet, mindre buller och ökad trafiksäkerhet. Mer utrymme ger plats för gångbana och cykelbana som förbättrar framkomlighet för gående och cyklister. Kvarteret bakom gamla stationshuset kan planeras och bebyggas, liksom nya resecentrumområdet, vilket möjliggör en flytt av busstationen. Dessa åtgärder möjliggör en utbyggnad med cirka 100 bostäder främst flerbostadshus i Rimbo centrum.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar vilka delar av centrum som kan utvecklas i steg 2.

När den tunga trafiken fördelas om till nya väg 77 utanför Rimbo kan även Kvarntorp börja utvecklas. En viss bullerpåverkan återstår om genomfartstrafiken med pendling mot Norrtälje kvarstår, beroende på val av vägkorridor. Detta påverkar antalet bostäder i ett spann mellan 200 och 400 småhus i olika former. Förskola byggs i Kvarntorp. Kvarntorp bör planeras i sin helhet i form av ett program på grund av områdets storlek och komplexitet.

Fortsatt utbyggnad sker av Drakberget och Bålbro Norra i den mån de inte är färdigställda. En fortsatt utbyggnad sker också i Adamsberg med cirka 200 bostäder.

Karta steg 2

Karta steg 2

Steg 3

En omdragning av den tunga trafiken och farligt gods på väg 280 utanför centrum skapar förutsättningar att utveckla flera centrumkvarter enligt etapp 2 i utvecklingsförslaget för Rimbo centrum. Detta möjliggör för en utbyggnad av ytterligare 100 bostäder i Rimbo centrum. I samband med detta behöver en bensinstation omlokaliseras till lämplig plats i anslutning till nya väg 77/280.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar vilka delar av centrum som kan utvecklas i steg 3.

Centrumkorsningen anpassas så att den samspelar bättre med den förändrade trafikeringen. Banvallarna norr och söder/österut från centrum kan omvandlas till fungerande gång- och cykelstråk. Norrut kan det ansluta till befintlig gång- och cykelväg, och österut till Finstavägen. De vägar som tidigare fungerat som genomfartsleder genom centrum kan omvandlas till stadsgator med lägre hastighet i anslutning till de kvarter som utvecklas. Den sista länken av Köpmannagatan som grön gågata och koppling mellan Järnvägsparken och nya resecentrum kan färdigställas.

Fortsatt planering och utbyggnad Adamsberg kan ske med cirka 200 bostäder. När kraftledningen genom Rimbo har flyttats utanför tätorten kan ytterligare bebyggelse kan utvecklas i Sandbanken Norra och Bålbro södra med sammanlagt cirka 50 bostäder i form av småhus och mindre flerbostadshus.

Steg 4

Utveckling av nytt reningsverk i Norrtälje stad innebär en omfördelning av slammottagningen som öppnar upp för ytterligare bostäder i Rimbo. Åtgärder i Rimbo avloppsreningsverk möjliggör en stadsutveckling i kvarteren närmast Västra Stockholmsvägen med ytterligare 100 bostäder enligt etapp 3 i utvecklingsförslaget för Rimbo centrum. Adamsberg kan utvecklas med ytterligare 300 bostäder.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar vilka delar av centrum som kan utvecklas i steg 4.

Beroende på den faktiska befolkningsutvecklingen och om de övriga områdena har bebyggts kan det i detta skede finnas ett behov av en eller flera nya grundskolor i Rimbo. Området bör planeras för ny grundskola samt idrottshall om behov finns. Ny verksamhetsmark behöver säkerställas för att möjliggöra stadsutveckling i detta område. Lämpliga platser för verksamheter kan finnas i anslutning till nya väg 77/280 söder om Rimbo.

Fortsatt planering och utbyggnad Adamsberg kan ske med cirka 200 bostäder.

Karta genomförande steg 4

Karta genomförande steg 4

Steg 5

Vid en framtida förlängning av Roslagsbanan till Rimbo behöver resecentrumområdet anpassas för alla trafikslag. Ett perrongområde tillkommer och parkeringsmöjligheter behöver säkerställas i anslutning till detta. Nuvarande Fabriksgatan kommer att klippas av järnvägen, vilket innebär att tillfartstrafik till verksamhetsområdet närmast reningsverket behöver anordnas i anslutning till banvallen. Centrum utvecklas med ytterligare 150 bostäder. Fortsatt utveckling sker i Adamsberg med cirka 250 bostäder.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar vilka delar av centrum som kan utvecklas i steg 5.

 

Senast ändrad: 2023-12-19