Beroenden och samband
När Rimbo utvecklas är det viktigt att offentlig service, infrastruktur och tekniska lösningar tillkommer parallellt med nya bostäder och verksamheter.
Investeringar i vatten- och avlopp, förskolor/skolor, gator och annan övergripande infrastruktur innebär kostnader som måste finansieras. För en ekonomisk hållbar utveckling är det viktigt att behoven av nödvändig infrastruktur tydliggörs tidigt i planeringen och ses i ett övergripande och långsiktigt perspektiv.
Transportinfrastruktur
Utvecklingen av Rimbo är beroende av att väg 77 och väg 280 lokaliseras utanför Rimbo tätort. Då en betydande andel genomfartstrafik med tung trafik och farligt gods trafikerar båda vägarna innebär detta krav på ett skyddsavstånd på varje sida om vägen vilket begränsar utvecklingsmöjligheterna i Rimbo. Vägarna skapar även en otrygg trafikmiljö och det är svårt att genomföra tillräckligt med åtgärder för att minska barriäreffekten och skapa en säkrare trafikmiljö när vägarna är kvar i nuvarande utformning. Utvecklingen av Rimbo centrum är även beroende av en omlokalisering av dessa vägar för att utveckla stadskvarter i enlighet med fördjupningen av översiktsplanens vision.
För att kunna dra nytta av en omdragning av väg 77 bör flera alternativ beaktas. Väg 77 har en betydande delregional trafik som passerar Rimbo. För att minska den typen av genomfartstrafik behöver en ny väg 77 innebära en tidsvinst för dessa resenärer. Därför förordar kommunen att väg 77 dras till trafikplats Rösa på E18 i stället för trafikplats Ledinge som Trafikverket valt att gå vidare med.
Om bara väg 77 flyttas ut och väg 280 är kvar i nuvarande sträckning kommer farligt gods och annan tung trafik fortsätta passera Rimbo centrum eftersom väg 280 är en viktig förbindelselänk i nord-sydlig riktning. Om väg 280 inte flyttas till ett nytt läge utanför Rimbo är det särskilt nödvändigt att väg 77 dras till trafikplats Rösa. Godstrafik i både nord-sydlig riktning och nord-västlig riktning kan då nyttja väg 77 förbi Rimbo via anslutningen i Kundby.
Ytterligare ett scenario är att rekommenderad farligt godsled pekas ut via väg 76 förbi Norrtälje och via väg 282 via Almunge och Edsbro, vilket inte innebär någon längre körsträcka för denna trafik än dagens sträckning genom Rimbo.
Bild: Ny väg mot trafikplats Ledinge enligt Trafikverkets alternativ (orange): Den delregionala trafiken från väg 77 ligger kvar genom Rimbo. Från väg 280 ligger farligt gods och regional trafik kvar genom Rimbo, vilket innebär att en centrumutveckling försvåras
Bild: Om ny väg 77 (orange) dras mot trafikplats Rösa istället för trafikplats Ledinge gynnas långväga godstrafik och delregional trafik. Med en anslutning i Kundby utgör en sådan sträckning av väg 77 också en lösning för farligt gods på väg 280 att köra runt Rimbo, vilket möjliggör en centrumutveckling
Bild: Ny väg 77 enligt TRV alternativ i kombination med ny väg 280. Farligt godstrafik och långväga trafik i nord och sydlig relation kan flyttas utanför tätorten, vilket avlastar centrum och möjliggör en centrumutveckling
Teknisk försörjning
Tillräcklig kapacitet för att ta emot avloppsvatten och septicslam från bostäder och verksamheter är en förutsättning för utvecklingen i Rimbo. Bedömningen är att kapaciteten kommer slå i taket någon gång under utbyggnadssteg 3. Utvecklingen av Rimbo centrum är även beroende av att åtgärder genomförs som minskar luktspridningen från reningsverket. Läs mer under Mark och vatten, Tekniska anläggningar.
Kommunalt huvudmannaskap
I plan- och bygglagen är utgångspunkten att kommunen ska vara huvudman för allmänna platser, till exempel vägar och grönområden. Om det finns särskilda skäl för det kan kommunen bestämma att det ska vara enskilt huvudmannaskap (plan och bygglagen 4 kap 7§). De särskilda skälen är av stor betydelse och måste motiveras samt anges i planbeskrivningen. Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till de särskilda skälen. Lantmäteriet har gjort en genomlysning av praxis för huvudmannaskap där fyra huvudskäl för enskilt huvudmannaskap kan utläsas.
- Kommunen har av tradition haft enskilt huvudmannaskap
- Det finns angränsande områden med enskilt huvudmannaskap
- Området har fortsatt ”karaktär av fritidsbebyggelse”
- Kommunen strävar efter att bidra till den enskilda väghållningen så som gratis mark och driftsbidrag
Den sammanhängande befintliga bebyggelsen i Rimbo har idag kommunalt huvudmannaskap. Midsjö och Asplund som ligger i anslutning till tätorten har enskilt huvudmannaskap. Utvecklingen av tätorten innebär generellt sett en utökning av området för kommunalt huvudmannaskap, om det inte finns särskilda skäl för ett enskilt huvudmannaskap. Detta ska i så fall utredas i samband med planläggning. De utvecklingsområden som detta framför allt kan behöva ses över är Kvarntorp i anslutning till Midsjö och Adamsberg i anslutning till Asplund.