Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Jordbruksmark

Tillgången till jordbruksmark minskar samtidigt som behovet av den ökar. Jordbruksmarken har formats under tusentals år genom påverkan från betande djur och människans bearbetning av marken. Om exploatering sker på jordbruksmark, till exempel genom att det byggs bostäder eller anläggs vägar är det inte möjligt att återställa marken till jordbruksmark igen.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar jordbruksblock inom Rimbo.

Jordbruksmarken skyddas i Miljöbalkens 3 kapitel 4 §: ”Jord- och skogsbruk är av nationell betydelse. Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.”

Det innebär inte att det är förbjudet att exploatera jordbruksmark men att exploatering endast får ske om det gäller ett väsentligt samhällsintresse och om det saknas alternativa platser för detta.

Jordbruket är viktigt för allmänna intressen som produktion av livsmedel och biobränslen samt bevarande av öppet landskap, biologisk mångfald, kulturmiljövärden och friluftsliv.

I Rimbo behöver viss jordbruksmark tas i anspråk för ny bebyggelse. Kommunen bedömer att det är ett väsentligt samhällsintresse att utveckla bostäder och funktioner som hör till en blandad bebyggelse i Rimbo för att ge sammanhängande bebyggelsestrukturer med närhet till service av olika slag. Det ger en sammantaget god bebyggd miljö. Det är vidare ett väsentligt samhällsintresse att Rimbo kan utvecklas självständigt då orten fyller en funktion för omgivande landsbygd med tillgång till samhällsservice, kultur- och fritidsanläggningar, kommersiell service och kollektivtrafik. Alternativa lokaliseringar som har utretts för tätortsutvecklingen redovisas nedan.

Alternativa lokaliseringar

I arbetet med fördjupningen av översiktsplanen har hela tätortens omland varit under granskning. Även förtätning i befintlig bebyggelse har utretts. I samrådsförslaget utreddes områdena Ekdalen, Kilen, Asplund/Tomta och Bobacken.

Ekdalen bedömdes av länsstyrelsen som olämplig då det fanns stor risk för påtaglig skada på flertalet uttryck för riksintresset för kulturmiljövård. Skadan som skulle uppstå skulle bero på dels att jordbruksmark tas i anspråk och dels genom att fornlämningar skulle behöva tas bort, och även att sambanded dem emellan bryts.

Kilen har utgått då det ligger inom vattenskyddsområdet Rimbo-Bergby. Kilen berörde brukningsvärd jordbruksmark.

Området Asplund/Tomta är en del av området som idag kallas Adamsberg. Området har flyttats längre söderut då de norra delarna av området närmast tätorten ligger mycket låglänt i Långsjöns svämplan. Stora delar av området utgör brukningsvärd jordbruksmark.

Bobacken berörde även det brukingsvärd jordbruksmark.

Andra områden som kommunen granskat under planprocessen är Näset norr om tätorten. Området har mycket höga naturvärden och innehåller flera nyckelbiotoper och en inventerad våtmark. Stora delar av Näset utgör aktivitetsområde för barrskogsmesar och vissa delar utgör även häckningsbiotop för dessa. Området utgör även hemområde för salamander med två lekvatten. Dessutom omfattas stora delar av området av strandskydd. Norr om Kvarntorp ligger Tistelkullen och Bolsmossen med mycket höga naturvärden där kommunen har för avsikt att bilda naturreservat. Området berörs längre norrut av riksintresse för kulturmiljövård.

Att förtäta orten är något som kommer att bli aktuellt i centrumområdet och områdena närmast intill. Närmast reningsverket finns dock en zon som på grund av lukt inte kan bebyggas.

Riktlinjer

  • En hållbar utveckling på landsbygden ska säkras genom en restriktiv hållning till byggande på jordbruksmark.
  • Undvik exploatering och annat irreversibelt ianspråktagande av jordbruksmark.
  • Om exploatering ska ske på jordbruksmark ska det föregås av en konsekvensanalys som visar på nytta respektive skadan för den långsiktiga hållbara utvecklingen.

 

Senast ändrad: 2023-12-19