Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Nationella intressen

Det ska framgå av planen hur kommunen anser att riksintressen och andra nationella intressen kan tillgodoses och hur gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas.

Riksintressen

Bestämmelser om riksintresse finns i miljöbalken, plan- och bygglagen samt hushållningsförordningen. Definitioner och förhållningssätt till riksintressen finns i miljöbalken kapitel 3 och 4. Det pågår en översyn av riksintressen vilket innebär att avgränsningar och motiv kan komma att ändras. Det nuvarande riksintresset gäller till dess ett nytt beslut tagits av ansvarig myndighet. De riksintressen som var beslutade när denna plan togs fram är redovisade nedan.

Kommunikationer väg 77

Den 26 september 2022 beslutade Trafikverket om en uppdatering kring riksintressen för trafikslagens anläggningar. Väg 77, mellan Länsgräns Uppsala län-E18 trafikplats Rösa, är inte längre utpekad som riksintresse för kommunikationer enligt 3 kap 8 § miljöbalken till följd av de nya kriterierna. Norrtälje kommun anser att vägen fortsatt bör vara utpekad som riksintresse eftersom vägen binder ihop andra utpekade riksintressen, som E18 och E 4 med hamnen i Kapellskär och idag utgör ett starkt stråk för godstrafik.

Väg 77 kommer ändå fortsättningsvis att utgöra en viktig förbindelse mellan E4 och E18 framför allt för godstrafik till och från Kapellskär hamn. Väg 77 ingår i nätet med viktiga regionala vägar som pekats ut i Systemanalysen för Stockholm-Mälarregionen och Gotland för att främja fungerande sammanhängande regionala stråk. Väg 77 är viktig för godstransporter och utgör primär väg för transporter av farligt gods.

Trafikverket planerar att bygga om väg 77 mellan Uppsala länsgräns och trafikplats Rösa. Ombyggnaden görs för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på vägen och samtidigt minska miljöpåverkan.

Kommunikationer luftfart

Planområdet berörs även av riksintresse för kommunikationer luftfart enligt 3 kap 8 § miljöbalken. Dels ligger planområdet till viss del inom yttre kanten av MSA-ytan för Uppsala-Ärna flygplats som är både en civil- och militär flygplats, dels innanför Arlandas och Brommas MSA-ytor, som är båda civila flygplatser.

MSA-ytan står för Minimum Sector Altitud och definierar inom vilket geografiskt avgränsat område det råder krav på hinderfrihet för att kunna garantera en säker inflygning till landningsbanan. Nya element i landskapet som exempelvis byggnader, master eller vindkraftverk kan, dels fysiskt på grund av sin höjd, dels ifall radiolänkstråk riskerar att störas, ha en negativ inverkan på flygtrafiken.

Planområdet högsta tillåtna totalhöjd för Stockholm Arlanda- och Bromma Stockholm Airports hinderfrihet är upp till + 213 meter över havet innan en vidare flyghinderanalys behöver göras för att kunna få ett besked om eventuell påverkan på flygoperativa procedurer. Vid en flyghinderanalys kontrolleras att planerade objekt inte påverkar en flygplats så kallade hinderbegränsande ytor eller procedurhinderytor. Beställning av flyghinderanalys sker till Swedavia om planerade objekt bedöms påverka någon av Swedavias flygplatser. I de fall andra flygplatser än Swedavias berörs måste även dessa flygplatser kontaktas. LFV utför för dessa flygplatser som en tjänst flyghinderanalyser av påverkan på hinderbegränsande ytor och procedurhinderytor. Det är lämpligt att i tidigt skede beställa en flyghinderanalys om ett högt objekt planeras, av Swedavia respektive LFV.

Totalförsvarets militära del

Riksintresse kommunikation luftfart, påverkansområde (MSA-område) för Uppsala-Ärna flygplats sammanfaller med riksintresse för totalförsvarets intressen enligt 3 kap 9 § miljöbalken, påverkansområde (MSA-område) för Uppsala flottiljflygplats luftrum. Planområdet för fördjupningen av översiktsplanen för Rimbo berörs även av riksintresse för totalförsvarets intressen påverkansområde för väderradar Håtuna.

Utförligare beskrivning av dessa områden, deras värden samt exempel på vilka åtgärder som kan riskera påtaglig skada finns att läsa i aktuell riksintressekatalog.

För att säkerställa att ingen skada sker på de riksintressen som omfattas av sekretess och inte alls kan redovisas öppet på karta, är hela landets yta samrådsområde för objekt högre än 20 meter utanför sammanhållen bebyggelse och högre än 45 meter inom sammanhållen bebyggelse. Definitionen vad som är sammanhållen bebyggelse i detta sammanhang utgår från Lantmäteriets översiktskarta i skala 1:250 000. Det innebär att alla ärenden avseende höga objekt ska skickas på remiss till Försvarsmakten, exempelvis detaljplaner och bygglov.

Flyghinderanalys civil och militär luftfart

I tidigt skede i ett projekt som inkluderar en hög byggnad/högt objekt är det lämpligt att genomföra en flyghinderanalys i samråd med Luftfartsverket, Försvarsmakten och Swedavia för att ta reda på hur högt det är möjligt att bygga på en viss plats/fastighet eller inom ett väl avgränsat område, med hänsyn till riksintresse för luftfart. Det är en viktig planeringsförutsättning att förhålla sig till i den fortsatta planeringen. Som högt objekt räknas föremål som är 20 meter eller högre. Analysen redovisar om objektet påverkar några flygplatser eller utrustning kopplat till flygplatser. Regler finns för anmälan och markering av flyghinder och höga föremål enligt luftfartsförordningen (2010:770) och Transportstyrelsens föreskrifter.

Åtgärder som medger höga byggnader och objekt bebyggelse ska remitteras till Trafikverket, Luftfartsverket och Försvarsmakten.

  • Alla byggnadsobjekt oavsett typ som master, torn, pyloner, skyltar, konstverk, byggnader etcetera med en totalhöjd på 20 meter eller mer (över marknivå).
  • Alla byggnadsobjekt inom sammanhållen bebyggelse oavsett typ som master, torn, pyloner, skyltar, konstverk, byggnader etcetera med en totalhöjd på 45 meter totalhöjd.
  • Alla åtgärder inom 60 km från flygplatser av riksintresse (MSA-ytan).

Kulturmiljövård – Skedviken

Norr om Rimbo ligger ett område som utgör riksintresse för kulturmiljövården, riksintresset Skedviken (AB 85). Områden som är av riksintresse för kulturmiljövården regleras i 3 kap. 6 § miljöbalken (1988:808). Motiveringen till riksintresset lyder ”Slättbygd kring större sjö, där odlings- och bebyggelsestrukturen med byar och sätesgårdar där sockenbildningen kan följas från brons- och järnåldern och fram till det tidiga 1900-talet.”.

Uttryck för riksintresset i närheten av Rimbo är fornlämningsmiljöerna med bronsålderslämningarna främst i områdets sydöstra del kring Ekeby, Skälby och Kvarnbol, gravfälten och stensättningarna från järnåldern ofta anlagda på höjdlägen och i närhet till de historiska byarna och det öppna och vidsträckta odlingslandskapet med hög uppodlingsgrad kring Skedviken, Norrtäljes största slättsjö, den för slättbygden typiska bebyggelsestrukturen med de reglerade radbyarna, ensamgårdarna och de mindre byarna belägna på de svaga höjderna i det öppna odlingslandskapet, de välbevarade bymiljöerna och gårdarna, de äldre ofta trädkantade vägstrukturerna som binder samman de historiska byarna med omgivande bygd samt milstenarna som vittnar om 1600-talet och 1700-talets satsningar på vägburna kommunikationer.

Området kring Tistelkullen och bort till Näset präglas av flertalet fornlämningar som utgör spår av bronsålderns landskap. Fornlämningsbilden ger landskapet stora värden och utgör uttryck för riksintresset.

Nordost om Rimbo, i det öppna jordbrukslandskapet, återfinns Rimbo kyrka från 1400-talet. Kyrkan är väl synlig och har ett framträdande läge på impediment i landskapet som historiskt varit en strategisk plats vid kommunikationsled. Kyrkan utgör uttryck för riksintresset även dess läge med visuella och funktionella samband bör betraktas utgöra uttryck för riksintresset. Odlingslandskapet öster om Rimbo uppvisar höga värden i sin bibehållna utbredning. Gårdar och byar ligger på impediment i odlingslandskapet väl synliga för varandra. Slättbygden utgör uttryck för riksintresset och området kring Rimbo kyrka med de välbevarade byarna kan betraktas utgöra uttryck för riksintresset. Karby ligger intill sockencentrum och har fungerat som en del av detta. Byn Liesta, strax söder om kyrkan, uppvisar en välbevarad bystruktur och välbevarade byggnader. Storgodslandskapet kring Ekebyholms slott uttrycker tydliga attribut för sin typmiljö och är utpekat som uttryck för riksintresset. Stora vidsträckta åkerlandskap och storskaliga ekonomibyggnader omger slottsmiljön med huvudbyggnad med 1700-talskaraktär.

Planförslaget för Rimbo berörs endast till en mindre del av riksintresset. Inom de delarna som berör riksintresset är det av stor vikt att efterföljande planering särskilt följer upp hur mark och vattenanvändning anpassas till kulturhistoriska värden så att inte riksintresset skadas.

Några rekommendationer som ges i kulturmiljö- och landskapsanalys (WSP, 2019) för herrgårdslandskapet är:

  • Komplettering av bebyggelse bedöms möjlig förutsatt att det sker på en väl vald plats, väl avskilt geografiskt och visuellt från herrgårdens huvudbebyggelse och större landskapsrum
  • Skogsridåer skulle kunna användas för att minska påverkan på stora landskapsrum.
  • I landskapsrummet finns en stor potential för att stärka herrgårdslandskapens kontakt med sjöarna genom slyröjning
  • Ett historiskt samband som har potential att stärkas är kopplingen från Rimbos herrgårdslandskap till Rånäs slott via den gamla järnvägsbanken.

Visa kartan i helskärm

Kartan visar del av riksintresset för kulturmiljövården (Skedviken). Riksintresset fortsätter norrut från Rimbo.

 

 

Senast ändrad: 2023-12-19