Mellingeholm-Sika
Stråket Mellingeholm-Sika utvecklas med mer verksamhetsmark för bland annat störande verksamheter.
Nuläge
Idag används delar av områdena intill länsväg 276 för störande materialintensiva verksamheter och industri vid Görla och Sika verksamhetsområden. Det pågår en detaljplaneprocess för utveckling av verksamheter på området just söder om Görla verksamhetsområde, denna detaljplan är Mellingeholms verksamhetsområde. Ett planbesked har beviljats för verksamhetsutveckling på västra sidan av väg 276 på andra sidan vägen från det befintliga verksamhetsområdet i Sika. Dessutom har en förstudie för komplettering av Sika verksamhetsområde utförts som visar på möjligheten att utöka det befintliga verksamhetsområdet.
Området mellan Sika och Mellingeholm är ett stort skogsområde som historiskt haft ett inslag av jordbruksmark. Skogsområdet har betydelse för friluftslivet. Månsjön, vilket är en grund mindre sjö, ligger även mellan de befintliga verksamhetsområdena. Mellan Månsjön och sjön Limmaren går ett långt dikessystem som passerar området för den pågående detaljplanen för Mellingeholms verksamhetsområde samt landningsbanan vid Görla. Området ingår i sambandsområdet mellan Limmaren och Kyrksjön och kännetecknas av en skoglig miljö med inslag av ädellöv och annan lövskog. Området har spridningsmöjlighet i samtliga väderstreck och har en låg fragmentering av infrastruktur och bebyggelse.
Vattenförekomsten Limmaren har i nuläget dålig ekologisk status och uppnår ej god kemisk status. Utslagsgivande för statusklassningen är övergödning. Särskild hänsyn till föroreningsbelastning och behov av åtgärder krävs vid planeringen av industrimarken i planförslagets södra delar, detta för att undvika en otillåten försämring av status i berörda vattenförekomster.
Bild: Utvecklingsområde Mellingeholm - Sika
Utveckling och vägledning
Vägledning för Mellingeholm - Sika
- Föreslagen exploatering får inte innebära en otillåten försämring av miljökvalitetsnormer för vatten i berörda vattenförekomster. Detta ska särskilt beaktas
- Planläggning pågår för den norra delen av utvecklingsområdet. Delar av södra området kan utvecklas först på sikt när kapaciteten i spillvattennätet och andra förutsättningar så tillåter. För att möjliggöra stadens fortsatta utveckling investeras i en större kapacitet för Lindholmens avloppsreningsverk men på sikt behövs ytterligare kapacitet för att möjliggöra stadens utveckling. Bedömningsvis kommer delar av utvecklingsområde vara aktuellt först när spillvattenreningskapaciteten har utökats utöver 50 000 personekvivalenter
- Planera och möjliggör för omlokalisering av befintliga verksamheter i de områden som på sikt ska utvecklas till mångfunktionella stadsdelar
- Planera för att bibehålla ett ekologiskt samband mellan Limmaren och Kyrksjön
- Utred vid behov förutsättningarna för ett avloppsreningsverk i Sika-området i samband med utredningar för alternativa platser utanför området för denna fördjupning av översiktsplanen
- Planera för en eller flera större åtgärder för vattenvård- och dagvattenhantering i enlighet med mark- och vattenanvändningskartan
- Bevara och vid behov återställ naturområden med småvatten för att gynna bevarandestatusen för grod- och kräldjur såsom större vattensalamander
- Planera och möjliggör utbildnings- och övningsyta för räddningstjänsten och andra aktörer i nom det civila försvaret
Verksamhetsutveckling
Området längs länsväg 276 i området Sika – Mellingeholm – Görla är stadens strategiska placering för störande verksamheter som är oförenliga med större bostadsområden. För kommunen och staden är det prioriterat att möjliggöra för en mångfald av företagsetableringar och utveckling av befintliga. Därför ska områden på båda sidor av länsväg 276 mellan Sika och Görla utvecklas till verksamhetsområden. Området utpekat för utveckling innebär en stor ökning av verksamhetsmark i närhet till staden. Detaljplanen för Mellingeholm verksamhetsområde är cirka 66 hektar stort. Området utpekat för ytterligare utveckling, inklusive område hanterat genom förstudie och planbesked, är omkring 147 hektar stort. Dessa områden kommer inte i sin helhet resultera i 147 hektar verksamhetsmark men ger kommunen ett väldigt stort fysiskt utrymme för utveckling av verksamheter.
Utbildnings- och övningsyta
Området kan lämpa sig som en lokalisering för en utbildnings- och övningsyta för räddningstjänsten. Denna yta kan även användas av andra aktörer inom det civila försvaret. Vidare utredning kommer behövas i efterföljande planering.
Vattenvård-, dagvatten- och översvämningshantering
Inom området är ett större område mellan Månsjön och Limmaren utpekat för vattenvård-, dagvatten- och översvämningshantering. Detta område behövs undanhållas exploatering för att möjliggöra erforderlig hantering av tillkommande dagvatten från verksamheter samt uppfyllelsen av miljökvalitetsnormer för Limmaren. Här bör tillkomma dammar och meandring av befintligt dikessystem.
Naturvärden
Månsjön anses ha ett visst biotopvärde, då den är relativt opåverkad och kan anses utgöra ett exempel på Natura 2000-naturtyp Myrsjöar. Artvärdet är påtagligt då Månsjön med omgivning anses vara en mycket viktigt reproduktionslokal för större vattensalamander. Mellan Görla och Sika finns en av Norrtälje stads största population av större vattensalamander, med flera dammar och landmiljöer från Mellingeholm söder över till Sika. Salamanderpopulationen vid Mellingeholm och Sika bedöms vara av stor betydelse för artens fortlevnad inom kommunen. Dessa miljöer behöver bevaras och fokus bör ligga på att dessa livsmiljöer, för exempelvis större vattensalamander, vid behov återställs för att arten ska få en gynnsam bevarandestatus. Utredningar krävs för att minimera den negativa påverkan på dessa livsmiljöer inklusive skyddade arter vid utveckling av området.
Kulturhistoriska lämningar
I utvecklingsområdet finns ett stort antal kända kulturhistoriska lämningar varav många är fornlämningar skyddade i kulturmiljölagen. Alla arbeten som berör fornlämning är tillståndspliktigt enligt 2 kap. kulturmiljölagen och ska samrådas med Länsstyrelsen. Den stora majoriteten av lämningar finns i den norra halvan av utvecklingsområdet. I den norra delen av utvecklingsområdet pågår planläggning för detaljplanen för Mellingeholms verksamhetsområde, del av fastigheten Görla 9:2 med flera. Kopplat till detaljplanen finns två arkeologiska utredningar som inventerar och beskriver de kulturhistoriska lämningarna i båda norra och södra delen av utvecklingsområdet öster om väg 276. Ytterligare arkeologisk utredning kan komma att bli aktuellt för att fastställa att inte oupptäckta fornlämningar kommer att beröras.
Geoteknisk bedömning
Inom arbetet med denna fördjupning av översiktsplanen har ett PM med geotekniska bedömningar för utvecklingsområdena tagits fram. De geotekniska riskerna bedöms utifrån utpekade aktsamhetsområden enligt SGU, SGI eller MSB, förekomsten av finkorniga jordarter, tidigare geotekniska utredningar, områdets brantaste lutning där undergrunden består av finkornig jord respektive friktionsjord och förekomsten av vattendrag i området. Fullständig beskrivning av underlag, metod och analys finns i PM Geoteknik (Civilscon, 2023).
För utvecklingsområdet Mellingeholm – Sika ska geoteknisk utredning utföras i efterföljande planläggning. I den norra delen av utvecklingsområdet pågår en detaljplan (detaljplan för Mellingeholms verksamhetsområde, del av fastigheten Görla 9:2 med flera) där geoteknisk utredning tagits fram. I PM Geoteknik rekommenderas att det i den södra delen i kommande skede utförs utredning om risk för skred och erosion mot Månsjön då jorden kring sjön består av kärrtorv. Detta särskilda geotekniska utredningsbehov är utpekat inom utvecklingsområdet men geoteknisk utredning ska tas fram för hela utvecklingsområdet. Resultat från den geotekniska utredningen ska ligga till grund för utformning av detaljplan.
Hållbart resande
Idag saknas en cykelväg längs väg 276 men det är viktigt för utvecklingsområdet att kommunen fortsätter verka för en sådan cykelväg i dialog med Trafikverket som är väghållare. De norra delarna av utvecklingsområdet kan nå stadskärnans mittpunkt med cykel inom 15 minuter, medan cykelresor från de södra delarna kommer att ta något längre tid även vid en utbyggd cykelväg längs väg 276. De norra delarna har således relativt goda förutsättningar för arbetscykelresor men aspekter såsom trafiksäkerhet är viktiga att utveckla då cyklister kommer behöva resa längs och korsa vägar med höga andelar tung trafik. Cykelvägnätet inom utvecklingsområdet behöver vara sammanhängande, säkert och anknyta till den eventuella cykelvägen längs väg 276.
För hela området är kollektivtrafikförsörjningen viktig, dels för att tillgängliggöra tillkommande arbetsplatser i området, dels för att skapa möjligheter för hållbart resande med en minskad miljö- och klimatpåverkan. Den stora utvecklingen av arbetsplatser som utvecklingsområdet medför utgör i sig ett motiv för utvecklad kollektivtrafikförsörjning. Att utvecklingsområdet befinner sig i stråket Norrtälje stad – Bergshamra – Åkersberga, vilka samtliga är utvecklingsorter, ger ytterligare anledning till att försörja området med goda möjligheter för kollektivt resande.