Social konsekvensanalys
Här sammanfattas den sociala konsekvensanalysen.
Norrtälje kommun har tagit fram ett samrådsförslag på fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad med tidshorisonten år 2050. I samband med det har Spacescape tillfrågats att genomföra en social konsekvensanalys och syftet är att utvärdera sociala konsekvenser utifrån förslag på framtida bebyggelsestruktur och övriga strategier av betydelse för social hållbarhet, samt komma med rekommendationer för fortsatt arbete.
Nedan följer en sammanfattning av konsekvensanalysen, analysen i sin helhet finns som bilaga till planförslaget (Spacescape, 2024). Analysen är strukturerad efter delarna för allmänna intressen i planförslaget, där vissa delar är av särskild betydelse för social hållbarhet.
Social konsekvensanalys, (Spacescape 2024)
Vad är en social konsekvensanalys?
Social konsekvensanalys är ett verktyg som används för att analysera huruvida människors olika livssituationer och behov tillgodoses i samband med en fysisk förändring. Här beskrivs några övergripande syften för social konsekvensanalys som metod:
- Förbättra livet och förutsättningar för sårbara och missgynnade grupper.
- Ett sätt för de som hanterar stadsmiljön att integrera och organisatoriskt medvetandegöra sociala hållbarhetsfrågor.
Bostadsförsörjning
Bebyggelse tillkommer i huvudsak på redan ianspråktagen mark och fyller ett viktigt syfte i att binda samman olika stadsdelar och tillgängliggöra dessa för fler. Prioriteringen med start vid Busstorget går i linje med önskemål i dialogen om förtydligade entréer till staden och en tryggare stationsmiljö.
Ambitionerna att skapa ett mer blandat bostadsutbud för flera målgrupper i staden är tydliga. För att underlätta uppföljning av ambitionerna rekommenderas konkreta målsättningar och/eller mått som ger indikatorer kring hur ett mer blandat utbud av boendeformer och bostadsstorlekar utvecklas i relation till staden som helhet, för att möta människor med olika ekonomi, behov och skeden i livet.
Samhällsservice
Fördjupningen av översiktplanen visar goda ambitioner att tillmötesgå den befintliga och framtida befolkningens behov av lättillgänglig samhällsservice i hela staden. Dock saknas barn-, äldre-, och funktionsperspektivet på frågan om vad som utgör ett bekvämt gångavstånd för dessa grupper.
För att säkerställa goda utemiljöer på nya förskolor och skolor bör tydligare ambitioner och riktlinjer om ytkrav preciseras som kan vara vägledande i kommande planprogram och detaljplaner.
Fördjupningen av översiktsplanen förmedlar höga ambitioner med att öka tillgången till kultur och idrott, men riktlinjer för lokalförsörjning och mål kring framför allt kultur, fritid och idrott och om hur tillgången ska följas upp saknas, vilket kan göra det svårt att argumentera för dess sak i kommande utvecklingsprojekt när det ska vägas mot andra intressen.
Gestaltad livsmiljö
Fördjupningen av översiktsplanen hanterar fler av de frågor som i dialogen pekades ut som viktiga frågor för god livsmiljö i Norrtälje stad. Stadens södra entré i form av Norrteljeporten lyfts dock inte som ett utvecklingsområde.
Arkitekturprogrammet för Norrtälje kommun blir ett viktigt vägledande dokument för att stötta samhällsbyggnadsprocessen i tidiga skeden liksom att samla alla olika aktörer att agera i samma riktning vad gäller nivå av arkitektur och gestaltning.
Utgångspunkten i de nationella målen för arkitektur, form och design för en hållbar utveckling utgör bra ambitioner för den offentliga miljön.
Inom planområdet uppnås målet om 15 % friyta med råge, då 40 % av utgörs av grönyta. Snittet inom mångfunktionell bebyggelse och sammanhängande bostadsbebyggelse ligger på 28 % grönyta.
Bild: Tullportsgatan i Norrtälje
Barns platser
Utvecklingsområdena har stor potential att öka utbudet på aktiviteter och öka trafiksäkerheten, sänka hastigheter och gynna barns och ungas rörelsefrihet i staden.
Näringsliv och turism
Utvecklingsområdena i centrala lägen bidrar både med befolkningsökning och nya lokaler. Ändrad utformning av busstorget skapar förutsättningar för fler tjänste- och personalintensiva arbetsplatser i stadskärnan i kollektivnära läge med regional tillgång.
Samlingen av verksamhetsområden till fördel för att utveckla blandade stadsdelar i centrala lägen går också i linje med resultatet från dialogen.
Bild: Norrtälje hamn vintertid
Trafik och mobilitet
Det nya gångnätet skapar goda förutsättningar för ökad tillgänglighet, men tydliga mål för gångandel samt strategi för säkra skolvägar och trafiktrygghet saknas.
Det nya cykelnätet skapar goda förutsättningar för ökad tillgänglighet, men tydliga mål för ökad cykelandel saknas.
Utvecklingen av busstorget kan komma att spela en stor roll i att öka attraktiviteten för resenärer i kollektivtrafiken, både för boende och pendlare som anländer till staden. Att detta projekt prioriteras i ett tidigt skede tillmötesgår även resultatet från nulägesdialogen, då platsen pekades ut som otrygg och trafikosäker idag.
För att kunna följa upp hur riktlinjerna levererar vore det dock verkningsfullt att använda sig av en målbild för hur stor andel av boende i staden som ska ha kollektivtrafik som sitt huvudsakliga färdmedel år 2050.
För att minska genomfartstrafiken genom Norrtälje stad, samtidigt som befolkningen växer, krävs uttalade mål om att ställa om den höga andelen bilresor till mer hållbara färdsätt för de boende i centrala Norrtälje stad. Särskilt då de också kommer att få tillgång till ett mer utvecklat och tillgängligt gång-, cykel och kollektivtrafiknät.
Grönstruktur
Tillgången och närheten till grönyta inom planområdet är generellt mycket god, med några få undantag. Inom västra stadskärnen, där det är längre avstånd till grönyta, finns det möjlighet att öka närheten med ny parkyta eller förbättrade kopplingar inom ramen för arbetet med utvecklingsområdena.