Riksintresse för kommunikationer 3 kap 8§ miljöbalken
Här anges hur hänsyn tas till riksintressen för kommunikationer. Fördjupningen av översiktsplanen omfattas av riksintressena E18 samt inom MSA-ytan för både Bromma och Arlanda flygplats. Kapellskärs hamn berörs indirekt genom beroendet av E18.
Väg – E18
Fördjupningen av översiktsplanen redovisar några anspråk på förändring i direkt anslutning till riksintresset E18. Genom hänsyn såsom nybyggnadsförbud utmed allmänna vägar undviks påtaglig försvåring av utnyttjandet av riksintresset. I kommande detaljplaner kommer platsspecifika hänsynsavstånd till E18 utredas för respektive detaljplan. I gällande detaljplan för del av fastigheten Tälje 4:90 med flera (laga kraft 2011-12-08) som möjliggör för externhandel vid cirkulationsplatsen Södra infarten används ett riskavstånd på 25 meter mellan E18 och byggnader. I gällande detaljplan för del av fastigheten Görla 8:1 med flera (laga kraft 2016-12-20) som möjliggör för en brandstation vid cirkulationsplatsen södra infarten används ett riskavstånd på 30 meter mellan E18 och byggnader med stadigvarande vistelse. Liknande hänsynsavstånd kommer att behöva tas fram utifrån de specifika förhållandena som föreligger för respektive kommande detaljplan. Vid planering inom 150 meter från rekommenderade transportleder för farligt gods, vilket E18 är, ska risker utredas och beaktas. Kommunen bedömer att riksintresset är tillgodosett i den utsträckning denna fördjupning kan påverka riksintresset.
Hamn – Kapellskärs hamn
Fördjupningen av översiktsplanen har en indirekt påverkan på riksintresset för Kapellskärs hamn. Både E18 och Kapellskär hamn är en del av det transporteuropeiska transportnätet (TEN-T) som syftar till att främja en effektiv och robust transportinfrastruktur inom hela EU. Kapellskär hamns beroende av E18 är därmed starkt. Norrtälje stad som den närmast belägna större tätorten som E18 passerar till eller från Kapellskärs hamn förstärker även den indirekta påverkan. Genom beskriven hänsyn till riksintresset för E18 omhändertas även erforderlig hänsyn till riksintresset för Kapellskärs hamn. Kommunen bedömer att riksintresset är tillgodosett i den utsträckning denna fördjupning kan påverka riksintresset.
Flygplats – Arlanda MSA
Hela området för fördjupningen av översiktsplanen ligger inom MSA-ytan för Arlanda flygplats. MSA-ytan är en yta där hinder kan påverka flygprocedurerna till och från flygplatsen. Vid planering av objekt eller byggnad högre än 20 meter i förhållande till omgivande mark- eller vattenyta, ska ärendet remitteras till Luftfartsverket för en så kallad CNS-analys, oavsett hindrets placering. En CNS-analys utreder om planläggningen kan komma att påverka radioutrustning, navigationshjälpmedel eller radarutrustning/övervakning. Swedavia har meddelat att det med hänsyn till MSA-ytan råder en höjdbegränsning på 213 meter över havet för alla ytor inom fördjupningen av översiktsplanen. Vid planering av byggnader eller objekt uppåt denna höjd ska flygplatsen tillfrågas. Genom dessa hänsynstaganden bedömer kommunen att riksintresset är tillgodosett i den utsträckning denna fördjupning kan påverka riksintresset.
Flygplats – Bromma MSA
En del av området för fördjupningen av översiktsplanen ligger inom MSA-ytan för Bromma flygplats. MSA-ytan är en yta där hinder kan påverka flygprocedurerna till och från flygplatsen. Vid planering av objekt eller byggnad högre än 20 meter i förhållande till omgivande mark- eller vattenyta, ska ärendet remitteras till Luftfartsverket för en så kallad CNS-analys, oavsett hindrets placering. En CNS-analys utreder om planläggningen kan komma att påverka radioutrustning, navigationshjälpmedel eller radarutrustning/övervakning. Genom denna hänsyn bedömer kommunen att riksintresset är tillgodosett i den utsträckning denna fördjupning kan påverka riksintresset.