Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Miljö- och hälsoförstörande verksamheter, förorenad mark, radon samt risker

Inom planområdet finns flera miljöstörande verksamheter, bland annat tillståndspliktiga verksamheter såsom Lindholmens avloppsreningsverk och Arsta Energicentral.

Visa kartan i helskärm

Nuläge

Inom planområdet finns flera miljöstörande verksamheter, bland annat tillståndspliktiga verksamheter såsom Lindholmens avloppsreningsverk och Arsta Energicentral. Anmälningspliktiga miljöfarliga verksamheter som till exempel bensinstationer och företag som hanterar kemikalier förekommer också på många platser och deras transporter av farligt gods skär genom staden.

Verksamheter kan också innebära störningar i form av buller från tillverkning, lastning, lossning, maskiner och fläktar med mera, givetvis beroende på vilken typ av verksamhet det är. Likaså kan verksamheter ge upphov till ljus- och luktstörningar samt påverka luftkvalitén. Kommunen har idag ingen övergripande bild av ljud-, ljus- eller luktstörningar samt påverkan på luftkvalitén från olika verksamheter inom FÖP-området.

Radon är en luktfri och osynlig gas som finns överallt i vår omgivning och kan ansamlas till förhöjda halter inomhus och i sin tur orsaka lungcancer. Den vanligaste källan är från marken, men radon finns också i vatten och i vissa byggnadsmaterial. Norrtälje kommun har ingen övergripande kartläggning om vilka markområden som är så kallade låg- respektive högriskmark, alltså mark som avger högre eller lägre halter av radon till sin omgivning.

Pågående och tidigare verksamheter har medfört att det finns potentiellt förorenade områden inom planområdet. Bland annat har det i hög grad bedrivits militär verksamhet vilket kan ha orsakat föroreningar. Vidare har ett antal gjuterier funnits i Norrtälje och förorenad gjutsand har spridits i staden. Redan exploaterad mark kan också vara förorenad utan att miljöfarliga verksamhet är eller har varit på plats. Exempelvis kan marken ha fyllts ut med fyllnadsmassor, med oftast okänd härkomst, innehålla asfaltsytor bestående av tjärasfalt, varit uppställningsplats för gamla fordon eller annat förorenande. Inom avgränsningen för denna fördjupning av översiktsplanen har ett stort antal potentiellt förorenade områden identifierats. Fem förekomster av objekt med riskklass 2 (stor risk för människors hälsa och miljön), åtta förekomster av objekt med riskklass 3 (måttlig risk för människors hälsa och miljön) och 108 objekt som inte ännu har en riskklass.

Pågående verksamheter eller anläggningar kan innebära en risk eller störning för sin omgivning och därmed vara föremål för skyddsavstånd eller andra åtgärder. Dessutom kan eventuella olyckor på en verksamhet eller anläggning föranleda att ett visst skyddsavstånd, skyddsåtgärder eller bebyggelsefri zon ska finnas. Detta berör till exempel drivmedelsstationer, deponier, pumpstationer för spillvatten eller olika elnätsanläggningar.

Farligt gods är ett samlingsbegrepp för ämnen och föremål som kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom om de inte hanteras korrekt. Farligt gods ska transporteras på vägar som är klassificerade som primära eller sekundära rekommenderade transportleder för farligt gods. På primära rekommenderade transportleder kan alla typer av farligt gods transporteras. Sekundära rekommenderade transportleder för farligt gods används för transporter av drivmedel och bränsle till bland annat lokala drivmedelsstationer och panncentraler. Inom planområdet finns tre av kommunens mest använda vägar för farligt gods på land: E18, väg 76 och väg 77.

Utveckling

Denna fördjupning av översiktsplanen pekar ut flera områden för nya verksamhetsområden eller utökning av befintliga. Genom att förlägga nya verksamheter i områden utanför stadskärna eller större bostadsområden minskar störningsriskerna för boende. Genom att tillskapa ny verksamhetsmark utanför stadskärnan möjliggörs samtidigt omvandling av befintlig verksamhetsmark till annan, mindre störande, markanvändning.

Förorenade områden

Kommunen arbetar med hantering av potentiellt förorenade områden antingen i form av egeninitierade eller händelsestyrda aktiviteter. Egeninitierade aktiviteter innebär att kommunen riskklassificerar objekt, utreder ansvar för objekt, utför undersökningar om objekt och hanterar åtgärder för objekt. Händelsestyrda aktiviteter är bland annat anmälan om avhjälpandeåtgärd av förorenade områden, granskning av detaljplaner och tillsynsinsatser vid grävarbeten som påverkar förorenade områden.

De egeninitierade aktiviteterna fokuseras till de objekt med störst risk för människors hälsa och miljön, objekt med riskklass 1 och 2. Målsättning för arbetet är att vid år 2050 har alla områden med mycket stor risk eller stor risk för människors hälsa eller miljön blivit åtgärdade, det vill säga områden i riskklass 1 och 2. Kommunen har en handlingsplan för förorenade områden som vägleder arbetet.

Inom ramen för arbetet med nya eller ändrade detaljplaner behöver frågan om eventuella markföroreningar utredas. Om det finns misstanke om att mark kan vara förorenad görs miljötekniska markundersökningar under planprocessen och föroreningssituationen bedöms. Innan startbesked för ny eller ändrad markanvändning tillåts inom planområdet ska vid behov området efterbehandlas.

Bild: Avfallseldning kan leda till markföroreningar

Sjukhusets helikopterverksamhet

Vid all exploatering inom luftrummet för sjukhusets helikopterverksamhet ska sjukhusets verksamhetsutövare bli informerade. Luftrummet utgörs av all mark- och vattenområde inom 1,5 km avstånd från helikopterplattan. Om exploateringen även planeras inom in- och utflygningssektorerna behöver sjukhusets verksamhetsutövare involveras i planprocessen och utvärdera bebyggelseförslaget innan samråd. Marginal mot angiven höjd i sektorna kommer behövas utarbetas i varje enskilt ärende men i ett tidigt skede innan planläggning kan en marginal på två meter till högsta byggnadsdel användas.

Skyddsavstånd Lindholmens reningsverk

En utredning har tagits fram som ett underlag för framtagande av ett skyddsavstånd och åtgärder för att minska störningarna från Lindholmens avloppsreningsverk (AFRY, 2021). I utredningen har en modellerad spridningsbild baserad på uppskattade luktkällor från det planerade utbyggda reningsverket tagits fram. Skyddsavståndet introducerat i denna fördjupning av översiktsplanen är baserad på modellerad spridningsbild, risk för olägenhet och övriga risker. Skyddsavståndet är utformat, bland annat, för att minimera risken av olägenhet för så många personer som möjligt. Då luktspridningen inte är enhetlig i alla riktningar från reningsverket är heller inte skyddsavståndet en cirkel med en enhetlig radie. Skyddsavståndet är som minst strax över 500 meter och som störst knappt 900 meter. Skyddsavståndet är baserat på den modellerade påverkan Lindholmens reningsverk kommer medföra vid en utbyggnad till en kapacitet på 50 000 pe (personekvivalenter). Det pågår arbete med att bygga ut Lindholmens avloppsreningsverk med förväntad anslutningstid år 2028. Angivet skyddsavstånd i denna fördjupning av översiktsplanen ska användas även innan Lindholmens avloppsreningsverk byggts ut för att ta hänsyn till de långsiktiga förutsättningarna på platsen.

Arsta energianläggning

En riskutredning kopplat till Arsta energianläggning behöver utföras vid planläggning i närhet till anläggningen. Utvecklingen intill kyrkogården och Stockholmsvägen förutsätter att befintliga och eventuella framtida risker från energianläggningen analyseras.

Geotekniska risker

Inom arbetet med denna fördjupning av översiktsplanen har ett PM med geotekniska bedömningar för utvecklingsområdena tagits fram. De geotekniska riskerna bedöms utifrån utpekade aktsamhetsområden enligt SGU, SGI eller MSB, förekomsten av finkorniga jordarter, tidigare geotekniska utredningar, områdets brantaste lutning där undergrunden består av finkornig jord respektive friktionsjord och förekomsten av vattendrag i området. Fullständig beskrivning av underlag, metod och analys finns i PM Geoteknik (Civilscon, 2023).

För all efterföljande planläggning ska geoteknisk utredning tas fram. För vissa områden pekas särskilda geotekniska utredningsbehov ut utifrån framtaget PM Geoteknik som beskriver aspekter särskilt viktiga att utreda vid kommande planläggning och projektering.

Görla återvinningscentral

Görla återvinningscentral behöver expandera och utvecklas för att möta dagens och framtidens ökade utsorteringskrav. Görla återvinningscentral är den mest besökta insamlingsverksamheten i kommunen och har samtidigt den minsta verksamhetsytan.

Radon

Norrtälje kommun har ingen övergripande kartläggning om vilka markområden som är så kallade låg- respektive högriskmark, alltså mark som avger högre eller lägre halter av radon till sin omgivning. I förslaget till den kommunövergripande översiktsplanen anges att en sådan kartläggning bör tas fram. På de flesta platser i Norrtälje kommun kommer det vara tillräckligt att utföra en byggnad på ett radonskyddat sätt. På de platser där det finns risk för förhöjd radonhalt behöver byggnader istället utföras radonsäkert. Utredning och bedömning av risk för förhöjd radonhalt behöver göras i varje enskilt fall till dess att kartläggning av markradon tagits fram

Riktlinjer miljö- och hälsostörande verksamheter, förorenad mark, radon samt risker

  • Planera nya verksamhetsområden på behörigt avstånd från bostadsområden, förskolor och skolor samt parker och rekreationsområden
  • Planera och verka för att omvandla centralt belägna miljö- och hälsofarliga verksamheter till annan markanvändning.
  • Vid planläggning eller om arbeten ska genomföras i närheten av elnätsanläggningar ska samråd ske tidigt med ledningsägare gällande bland annat skyddsavstånd och restriktioner.
  • Samverka med räddningstjänsten i Norrtälje kommun för att beakta möjlighet till räddningsinsatser och tillgång till brandvatten
  • Tillåt inte ny bostadsbebyggelse, eller annan känslig markanvändning, inom skyddsavstånd för Lindholmens reningsverk
  • Utför ny bebyggelse radonskyddat om inte särskild utredning visar att radonsäkert utförande är nödvändigt
  • Informera sjukhusets verksamhetsutövare vid exploatering inom luftrummet för sjukhusets helikopterverksamhet
  • Beakta sjukhusets flygsektorer vid planläggning inom sektorerna. Specifik anpassning utarbetas i dialog med sjukhusets verksamhetsutövare i varje projekt
  • Verka för införandet av en tredje in- och utflygningssektor för sjukhusets helikopterverksamhet vilket möjliggör växling mellan sektorer vid behov
  • Verka för att åtgärda samtliga potentiellt förorenade områden med mycket stor risk eller stor risk för människors hälsa eller miljön tills år 2050
  • Ta fram erforderliga utredningar och underlag som säkerställer en hälsosam och god bebyggd miljö vid fortsatt planering
  • Utred befintliga och eventuella framtida risker kopplade till Arsta energianläggning vid planläggning i angränsande områden
  • Utred geotekniska risker vid all planläggning och projektering

 

Senast ändrad: 2024-07-01