Buller från helikopter och flyg
Inom planen avgränsning finns en flygplats och en helikopterflygplats.
Nuläge
Helikoptertransporter sker till och från Norrtälje sjukhus via fastställda in- och utflygningssektorer. Helikopterverksamhet innebär buller, både i form av flygbullernivå (medelljud) och maximal nivå. En bullerutredning för verksamheten togs fram 2020 i samband med att en anmälan om miljöfarlig verksamhet upprättades och därefter beslutades av Norrtälje kommuns bygg- och miljönämnd.
Bullerutredningen visar att närheten mellan helikopterflygplatsen och närmaste bostadshus medför att vissa överskridanden av trafikbullerförordningens riktvärden (SFS 2015:216 inklusive 2017:359) för maximal- och flygbullernivå beräknas kunna ske. Vid 800 landningar beräknas flygbullernivån överskridas inom en radie av cirka 250 meter från helikopterplattan. När det gäller maximalnivån uppfylls rekommendationernas avstegsfall med avseende på antalet överskridanden. Flygbullernivåerna är beräknade utifrån att det sker 800 landningar årligen. Antalet landningar var år 2019 406 stycken.
Roslagens flygplats vid Mellingeholm är en flygplats som inte kräver godkännande enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, TSFS 2019:18. Flygplatsen omfattas av regelverket för flygplatser som inte kräver godkännande, TSFS 2019:26. Flygplatsen har en 800 meter lång asfaltsbana och i anslutning till banan ligger en klubbstuga, hangar och modellflygfält. Totalt beräknas flygverksamheterna vid Roslagens flygplats omfatta cirka 14 000 flygrörelser (en flygrörelse är en start eller landning) per år, varav region Stockholms ambulanshelikoptrar svarar för cirka 7 000 flygrörelser och Sjöfartsverket cirka 2 000 flygrörelser.
Både helikopterflygplatsen vid sjukhuset och Roslagens flygplats vid Mellingeholm är anmälningspliktiga enligt miljöprövningsförordningen (2013:251). Det innebär att verksamhetsutövaren anmäler respektive flygplats till kommunen som då kan besluta om försiktighetsåtgärder. Det är också kommunen som är tillsynsmyndighet enligt miljöbalken vilket gör att kommunen kan påverka bullersituationen och därmed styra den framtida utvecklingen av den.
Utveckling
Sjukhuset har en central roll för ett fungerande samhälle. Antalet landningar har ökat årligen och kommer troligen fortsätta att öka i framtiden. Helikopterverksamheten har ett egenkontrollprogram samt samråds- och upplysningsskyldighet till tillsynsmyndighet. Sker några förändringar inom ramen för detta kan det ge effekter på till exempel in- och utflygningssektorer eller andra åtgärder för att minska störningar.
Vi kan i denna fördjupning av översiktsplanen redovisa de idag fastställda in- och utflygningssektorerna men då dessa kan ändras i framtiden behöver sådana underlag hållas uppdaterade i kommunens planeringsunderlag för att kunna tillämpa nedan planeringsriktlinjer.
Flygplatsen vid Mellingeholms bullerpåverkan ska beaktas vid nybyggnation i områden som kan påverkas av flygplatsens verksamhet, kommunen utgår från senaste tillgängliga underlag vid bedömning.
Riktlinjer buller från helikopter och flyg
- Vid ny planering eller exploatering inom eller i direkt närhet av in- och utflygningssektorer ska tidigt samråd med sjukhusets verksamhetsutövare genomföras
- Beakta helikopterbuller vid detaljplanläggning inom eller i direkt närhet av in- och utflygningssektor
- Genomför bullerutredningar med fokus på helikopterbuller vid detaljplaneläggning inom en radie av 300 meter från sjukhusets helikopterplatta
- Beakta buller från Mellingeholms flygplats vid förhandsbesked, bygglov och planläggning i områden som kan påverkas av flygplatsens verksamhet, tillkommande bebyggelse ska inte innebära begränsningar för flygplatsens verksamhet eller utvecklingsmöjligheter