Miljö- och riskfaktorer
Miljö- och riskfaktorer omfattar bland annat buller, luft och miljö- och hälsostörande verksamheter.
Trafikbuller
Nuläge
De största källorna till trafikbuller är de större statliga vägarna till exempel E18, Södra kustvägen och Västra vägen. Av de kommunala vägarna ger Stockholmsvägen och Vätövägen upphov till störst störningar men flera andra kommunala vägar ger upphov till bullerstörningar för många närboende. Buller kan även uppstå från sjöfart och specifikt farled 561 som trafikerar Norrtälje hamn.
Utveckling
Denna fördjupning av översiktsplanen innebär ökade trafikmängder och därmed ett ökat buller oavsett om åtgärder genomförs för bättre framkomlighet eller inte. De största källorna år 2040 är i stora drag samma vägar som för år 2019.
Nationella riktvärden för buller ska tillämpas i planeringen av ny bebyggelse och vid behov ska bullerbegränsande åtgärder utföras för att säkerställa en god ljudmiljö. I bullerutsatta områden är det viktigt att placera och utforma byggnaderna så att bullerstörningen minimeras. Bebyggelse och verksamheter kan placeras och utformas så att de får en avskärmande effekt mot buller. Exempelvis kan skolbyggnader eller andra byggnader användas som bullerskärm för att skapa godtagbara utemiljöer på skol- och förskolegårdar. Buller från vägar kan minskas genom att man begränsar trafiken och hastigheten samt genom tystare vägbeläggningar samt använder sig att vegetation för att minska störningen från buller. En god ljudmiljö ska också eftersträvas på offentliga platser såsom parker, torg, busstorg och gator med busstrafik samt naturområden.
Kommunen, som verksamhetsutövare av det kommunala vägnätet, har ansvaret för att vara underrättade om bullersituationen vid sina vägar och vid behov genomföra åtgärder för att minimera bullerstörningarna. För redan befintliga områden bör kommunen ta fram ett bullerskyddsprogram för att utreda, prioritera och genomföra bullerdämpande åtgärder vid behov för befintlig bostadsbebyggelse, parker, skol- och förskolegårdar samt de tystare naturområdena. Exempel på bullerdämpande åtgärder är tyst asfalt, bullerplank och sänkta hastigheter. Kommunen bör också ha en fortsatt samverkan med Trafikverket då flera av de stora bullerkällorna inom staden är de statliga vägarna.
När kommunen utvecklar vägar till stadsgator och förtätar genom omvandling av verksamhetsområden längs gatorna kan det få en påverkan på trafiksituationen. Detta gäller främst Baldersgatan, Stockholmsvägen, Estunavägen och Vätövägen. Omvandlingen sker från genomfartsgator till stadsgator där trafiken i högre utsträckning kan behöva stå still på tomgång, bromsa eller starta i högre utsträckning vid rödljus. Detta kan orsaka bullerstörningar vilket är viktigt att beakta i den kommande planeringen av dessa områden.
När staden växer blir områden som uppfattas som tysta allt ovanligare i stadens närhet. Tysta naturområden i stadens närhet ger lugn och möjligheter för återhämtning från stadens ljud och buller. Områden som har låga nivåer av trafikbuller 2019 och 2040 (<45 dbA ekvivalent ljudnivå), såsom större delen av Nordrona, områden i Långgarn, västra delen av Vigelsjö samt stora områden mellan Färsna och Gillfjärden, bör fortsatt fungera som tystare naturområden.
De tystare naturområdena pekas ut som röda markeringar i figur 4 nedan. Ny planering i närheten av dessa områden ska ta hänsyn till att områdena fungerar som tystare områden i staden. Den goda ljudmiljön där ska värnas.
Bild: Figur 4 - Ekvivalent ljudnivå 2 meter ovan mark år 2040, inkluderat framkomlighetsåtgärder. Tystare områden (under < 45 dbA ekvivalent ljudnivå)
I figur 4 kan också områden kring Mellingeholm, Sika och Björnö antas vara tystare områden. Här kommer dock större utveckling ske av både verksamheter (Mellingeholm, Sika) och bostäder (Björnö), vilket medför att troligen inte kommer bli tystare tätortsnära naturområden i framtiden.
Riktlinjer trafikbuller
- Ta fram ett bullerskyddsprogram för att minska bullerstörningar för befintlig bebyggelse, parker, skol- och förskolegårdar samt de tystare naturområdena
- Värna särskilt de tystare naturområdenas värden och kvalitet för invånarnas hälsa och välbefinnande
- Ha fortsatt dialog med Trafikverket rörande bullerstörningar från det statliga vägnätet
- Ta fram erforderliga utredningar och underlag för trafikbuller som säkerställer en hälsosam och god bebyggd miljö vid fortsatt planering, särskilt viktigt är ljudmiljöer för grund- och förskolor
- Bevaka trafikbullersituationen från sjöfart, där farled 561 trafikerar Norrtälje hamn
- Möjliggör bostadsbebyggelse, skolor, förskolor och annan känslig användning på områden annars olämpliga, som följd av buller och luftföroreningar, genom att lokalisera kontor och andra arbetsplatser avskärmande mot vägar
- För ljudkvalitén på skolgårdar och förskolegårdar är det önskvärt med högst 50 dBA ekvivalentnivå dagvärde på de delar av gården som är avsedda för lek, rekreation och pedagogisk verksamhet.