Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Klimatpåverkan

Här anges hur hänsyn ska tas till klimatpåverkan i Norrtälje stad.

Grönska längs hamnpromenaden

Nuläge

”Norrtälje kommun ska förvaltas och utvecklas på ett miljö- och klimatmässigt hållbart sätt”. Detta framgår av kommunens mål och budget 2024-2026. Den övergripande strategin på klimatområdet är kommunens miljö- och klimatstrategi (2022). Den fysiska planeringen handlar dock mer än vad kommunen kan göra som organisation om hur kommunen kan skapa ett hållbart samhälle för invånare och näringsliv.

Fördjupningen av översiktsplanen beskriver relevanta allmänna intressen som har och behöver beaktas i kommande planering. En minskad klimatpåverkan kan kopplas till samtliga områden. Ur fysiskt planeringshänseende är byggande och transporter de största källorna till klimatpåverkan. Begränsad klimatpåverkan är dock en fråga som behöver ses i ett större perspektiv än bara inom avgränsningsområdet för denna fördjupning.

Utveckling

Planeringen av staden ska främja en hållbar utveckling. Norrtälje kommun ska också bidra till de nationella målen om netto-nollutsläpp av växthusgaser till 2045. I den fysiska planeringen utgör transporter och byggande de största källorna till klimatpåverkan.

Transporter

Utvecklingen av Norrtälje stad ska planeras för att främja en minskad klimatpåverkan från transporter, genom att bygga ut gång- och cykelvägnätet, förtäta staden och skapa en högre grad av funktionsblandning. Genom en samlad, tät och funktionsblandad bebyggelse lokaliseras destinationer, aktiviteter och tjänster närmare bostaden jämfört med en funktionsseparerad och gles bebyggelseutveckling. Närheten skapad genom en tät och mångfunktionell bebyggelse ger direkta fördelar för tillgänglighet men ger även bättre förutsättningar för resande med gång, cykel och kollektivtrafik.

Det finns utvecklingsområden av mer gles karaktär som riskerar att skapa ett resande med stor klimatpåverkan. För dessa är det viktigt att tidigt planera för lösningar som kan främja möjligheten för hållbart resande såsom ett sammanhängande, säkert och tryggt gång- och cykelnät, co-working-lokaler som förkortar resan till arbetsplatsen och tillskapandet av service nära hemmet vilket minskar den totala resträckan för att tillgodose vardagens behov.

Byggande

Kommunen ska sträva efter klimatsmarta projekt och ställa krav på klimatdeklarationer för att begränsa klimatpåverkan. Vid försäljning av kommunal mark ska exploateringsprojekt med tydliga klimatambitioner och lägre beräknade växthusgasutsläpp än normalt, genom livscykeln, premieras vid markanvisningar. Den utlovade kvaliteten ska följas upp innan marköverlåtelsen sker och regleras i avtal. I efterföljande planering bör miljö- och klimatfrågor beaktas på ett sätt som gör att den fysiska planeringen blir ett verktyg för bättre miljö och lägre klimatpåverkan.

Ett förverkligande av fördjupningen av översiktsplanen skulle innebära ianspråktagande av flera skogsområden vilket generellt bedöms negativt ur klimatpåverkanssynpunkt. För att minska klimatpåverkan där skog kommer exploateras är det viktigt att i ekosystemtjänstanalyser och liknande utredningar under planläggning utreda hur påverkan i första hand kan undvikas och i andra hand kompenseras för.

Riktlinjer klimatpåverkan

  • Minska klimatpåverkan från bebyggelse- och transportsektorn genom energineutrala projekt, laddstolpar, co-working-lokaler, träbebyggelse, utveckling av gång- och cykelvägnätet och liknande samt förtätning och ökad funktionsblandning inom staden
  • Arbeta systematiskt med återbruk av byggnadsmaterial från befintlig bebyggelse och återanvändning av den byggda miljön
  • Uppmuntra fastighetsägare och exploatörer att sträva efter en hög ambition gällande energianvändning
  • Agera föredömligt gällande energianvändning i förvaltning av kommunens egna fastigheter
Senast ändrad: 2024-07-01