Ordningsregler
Rodengymnasiets ordnings- och trivselregler. Utöver skolans ordningsregler gäller lagar och samhällets regler även i skolan.
Du som elev har rätt till en skolmiljö där utbildningen präglas av trygghet och undervisningen av studiero . (skollagen 2010:800, 5 kap. 3 §)
Enligt skollagen (2010:800; 5 kap. 5 §) ska det finnas ordningsregler för varje skolenhet. Skolans rektor beslutar om skolans ordningsregler. Ordningsreglerna ska regelbundet följas upp. Rodengymnasiets skolregler utarbetas, följs upp och, vid behov, omarbetas under medverkan av eleverna. På de enskilda programmen finns möjlighet att lägga till programspecifika ordnings- och trivselregler.
Ordning och arbetsmiljö
- Alla på skolan visar respekt för och mot varandra genom hänsyn och vänlighet.
- Alla på skolan har ett trevligt uppträdande och använder ett vårdat språk.
- Som elev tar du inte bilder, filmar eller spelar in ljud av andra elever eller personal på skolan, utan godkännande.
- Rektor, programrektor eller en lärare får om det finns särskilda skäl omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrustning för att förebygga kränkande fotografering eller filmning eller störningar i undervisningen.
Studiero och trygghet
- Som elev ansvarar du för att bidra till en lugn och trygg skol- och lärmiljö under hela skoldagen.
- Som elev ska du komma i tid till dina lektioner, vara förberedd och ha rätt arbetsmaterial med dig.
- Som elev ansvarar du för att hålla deadlines i dina kurser.
- Som elev får du endast använda mobiltelefon och annan elektronisk kommunikationsutrustning enligt lärarens instruktioner eller om det utgör extra anpassningar eller särskilt stöd (skollagen 2010:800, 3 kap. 5–6 §§).
Användande av din elevdator
- Datorn är ett verktyg som ska användas för lärande i överenskommelse med ansvariga lärare.
- Som elev är du ansvarig för hur din dator används.
- Som elev kontaktar du IT-support om du har problem med din dator och informerar din mentor om det inträffade.
Aktsamhet
- Som elev bidrar du till att ta ansvar för skolans miljö, klassrum och övriga salar och utrymmen.
- Som elev är du aktsam om skolans, dina egna och andras saker.
- Alla på skolan dricker endast vatten i lektionssalarna och följer programmens regler för övrig mat och dryck.
Tobak och droger
- Skolan är drogfri (tobak, cigaretter, alkohol, e-cigaretter och narkotika) för alla som vistas i skolan, på skolans område och under hela skoldagen.
Skolans öppettider
Skolan öppnar kl. 07.30.
Skolan stänger kl. 17.00 och då ska du som elev lämna skolan
Åtgärder för trygghet och studiero (skollagen 2010:800, 5 kap.)
Följande tillämpas när en elev vid upprepade tillfällen beter sig på ett sätt som stör trygghet och/eller studiero i skolan. Personalen får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero.
Detta innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra ordningsstörningar. En åtgärd enligt första stycket får vidtas endast om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter (skollagen 2010:800, 5 kap. 6 §).
1. Utvisning (skollagen 2010:800, 5 kap. 7 §)
En lärare eller en handledare som avses i (skollag 2010:800, 21 kap. 13 §) kan visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren eller handledaren.
Om läraren eller handledaren inte är närvarande i undervisningslokalen får annan personal visa ut en elev från lokalen under motsvarande förutsättningar som anges i första stycket. I sådana fall ska läraren eller handledaren underrättas i efterhand.
2. Kvarsittning (skollagen 2010:800, 5 kap. 8 §)
Under samma förutsättningar som i (skollagen 2010:800, 5 kap. 7 §) får en lärare eller rektor besluta att en elev ska stanna kvar i skolan under uppsikt högst en timme efter att skoldagens undervisning har avslutats eller infinna sig i skolan högst en timme innan undervisningen börjar.
3. Utredning (skollagen 2010:800, 5 kap. 9 §)
Om en elev på Rodengymnasiet vid upprepade tillfällen stört ordningen eller uppträtt olämpligt eller om eleven gjort sig skyldig till en allvarligare förseelse, kan ansvarig rektor utreda saken i samråd med elevens vårdnadshavare. Om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd är uppfyllda kommer även en sådan utredning inledas (skollagen 2010:800, 3 kap. 7 §).
4. Skriftlig varning (skollagen 2010:800, 5 kap. 11 §)
Efter en utredning enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 9 §) första stycket får rektor besluta att tilldela eleven en skriftlig varning. En sådan varning ska innehålla information om vilka åtgärder som kan komma att vidtas om eleven inte ändrar sitt beteende. Elevens vårdnadshavare ska informeras om rektorns beslut.
5. Tillfällig omplacering i annan undervisningsgrupp (skollagen 2010:800, 5 kap. 12 §)
En elev kan tillfälligt omplaceras i annan undervisningsgrupp om åtgärderna som gjorts efter en sådan utredning som avses i (skollagen 2010:800, 5 kap. 9 §) inte varit tillräckliga eller om det annars är nödvändigt för att tillförsäkra de andra eleverna trygghet och studiero. Innan rektorn fattar ett beslut som innebär undervisning i en annan undervisningsgrupp ska rektorn bedöma hur åtgärden kan påverka övriga elevers utbildning i den gruppen. Elevens vårdnadshavare ska informeras om rektorns beslut. Åtgärden får inte gälla för en längre tid än fyra veckor.
6. Tillfällig omplacering i annan skola (skollagen 2010:800, 5 kap. 13 §)
Om åtgärder enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 7 § 12) inte är tillräckligt ingripande för att tillförsäkra andra elever trygghet och studiero eller inte är möjliga att genomföra, får rektor besluta att en elev tillfälligt ges undervisning vid en annan skolenhet eller på en annan plats inom huvudmannens organisation. Elevens vårdnadshavare ska informeras om ett beslut enligt första stycket innan placeringen genomförs. Åtgärden får inte gälla för en längre tid än fyra veckor. Lag (2022:940).
7. Avstängning under en period (skollagen 2010:800, 5 kap. 17–19 §)
Den sjunde åtgärden kan bli att eleven stängs av från skolan under en period (skollagen 2010:800, 5 kap. 17–19 §) om:
- Eleven agerar på ett sådant sätt att andra elevers eller personals säkerhet bedöms vara hotad,
- Eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,
- Eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
- Eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling,
- Eleven kan antas ha begått en brottslig handling inom skolans område, eller
- Elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studiero.
Ett beslut enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 17 §) får inte avse avstängning under längre tid än två veckor under ett kalenderhalvår (skollagen 2010:800, 5 kap. 18 §). Huvudmannen får besluta att förlänga avstängningen om syftet med en kortare avstängningstid inte har uppnåtts eller om det av någon annan anledning bedöms som nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande. Ett beslut om avstängning enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 17 §) får dock inte avse längre tid än återstoden av pågående kalenderhalvår och tre ytterligare kalenderhalvår. Huvudmannen eller rektorn får enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 19 §), utöver vad som anges i (skollagen 2010:800, 5 kap. 17 §) besluta att helt eller delvis stänga av en elev från en viss utbildning i gymnasieskolan om:
- Det i utbildningen ingår praktik eller delar av utbildningen är arbetsplatsförlagd, och
- Det är uppenbart olämpligt att eleven deltar i den praktiska tjänstgöringen.
Huvudmannen eller rektorn får besluta att ett beslut om avstängning ska gälla omedelbart. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt denna paragraf. Beslutet går att överklaga (skollagen 2010:800, 28 kap. 9 §).
8. Omhändertagande av föremål (skollagen 2010:800, 5 kap. 22–23 §)
Personal får omhänderta föremål från en elev som används på ett sätt som är störande för utbildningen, kränkande för elever eller personal eller som kan utgöra en fara för säkerheten i utbildningen (skollagen 2010:800, 5 kap. 22 §). Föremål som annan personal än rektorn, en lärare eller en handledare som avses i (skollagen 2010:800, 21 kap. 13 §) har omhändertagit ska överlämnas till rektorn, en lärare eller en sådan handledare för prövning när föremålet ska lämnas tillbaka enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 23 §).
Ett föremål som har omhändertagits ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven. Om eleven vid upprepade tillfällen tagit med sig föremål eller om det med hänsyn till föremålets beskaffenhet finns särskild anledning att inte återlämna det, behöver dock inte föremålet lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Ett omhändertagande får inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet (skollagen 2010:800, 5 kap. 22 §).
Om ett föremål som har omhändertagits enligt (skollagen 2010:800, 5 kap. 22 §) kan antas bli förverkat enligt 36 kap. 9, 10 eller 12 §§ brottsbalken, 6 § narkotikastrafflagen (1968:64) eller kap. 5 § vapenlagen (1996:67), ska rektorn eller den som rektorn har bestämt skyndsamt anmäla omhändertagandet till Polismyndigheten. Omhändertagandet får i dessa fall bestå tills frågan om föremålet ska tas i beslag har prövats.
Lag (2024:863).