Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Om Kvisthamraskolan

Här hittar du information om Kvisthamraskolan, vår vision, hur vi arbetar och hur vår organisation ser ut.

Vår vision

Jag vill ~ jag vågar ~ jag kan

Tillsammans skapar vi förutsättningar för ett meningsfullt lärande
där varje elev känner växandets glädje och utvecklar mod att möta framtiden.

Vårt arbetssätt

Eleverna på Kvisthamraskolan ska rustas för livet. Därför vill vi skapa ett lärande som är meningsfullt och begripligt, där eleverna utvecklar respekt och omtanke för andra, samtidigt som de utvecklar självkänsla, nyfikenhet och mod att möta framtiden. Eleverna får lära sig samarbeta och träna sitt elevinflytande, och vi vill att eleverna ska bli ägare av sitt eget lärande.

Genom olika självskattningar och med stöd av lärarnas feedback, blir eleverna mer och mer medvetna om sina styrkor och utvecklingsbehov. Eleverna tränar också tidigt att själva leda sina utvecklingssamtal. Vår övertygelse är att eleverna utvecklas genom att vilja pröva men också genom att våga göra misstag. Skolan ska vara en plats där möjligheterna finns, där varje dag är viktig och där det aldrig är för sent.

Rosen – vårt ledord

Rosen står för Respekt, Omtanke, Samarbete, Elevinflytande och Nyfikenhet. Varje läsår startar med våra gemensamma Rosen-dagar, där eleverna möts i mindre åldersblandade grupper i samarbetsövningar som planeras och leds av våra äldsta elever i åk 6. Fadderskap är ett annat exempel, där äldre och yngre elever möts i olika aktiviteter under läsåret. Det skapar gemenskap och trygghet. Rosen-begreppen är en del av vardagen på Kvisthamra och ska genomsyra alla möten, från elever till vuxna.

Vår organisation 

Kvisthamraskolan ligger uppe på kvisthamrahöjden i Norrtälje stad. Vi är en stabil tvåparallellig låg-och mellanstadieskola med ca 350 elever och ett välfungerande fritidshem uppdelat på olika avdelningar. Vi har ändamålsenliga och fina lokaler i våra olika skolbyggnader som ringar in vår skolgård.

Elevhälsoteam

Vi har ett tvärvetenskapligt elevhälsoteam bestående av skolledningen, skolsköterska, skolkurator, speciallärare och specialpedagog. Genom kommunens centrala elevhälsa samarbetar vi också nära skolpsykolog, arbetsterapeuter och andra professioner.

Eget skolbibliotek

Läsning är en viktig nyckel till lärande. Vårt skolbibliotek ligger beläget en halvtrappa ner i vårt vackra valv på Storkvistra och vi vill få biblioteket att vara en integrerad del av den pedagogiska verksamheten och bidra till elevernas lärande. Egen läsning, gemensam läsning, boksamtal, faktaböcker, källkritik – ett skolbibliotek kan bidra med så mycket.

Senast ändrad: 2023-11-13