Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Avgiftskontroll av barnomsorgsavgift

För att se till att de familjer som har barnomsorg i kommunen betalar rätt avgift gör Norrtälje kommun en årlig inkomstjämförelse mellan hushållets uppgivna inkomst och taxerad inkomst från Skatteverket.

For information in English or another language, see further down on this page « Translate »

Se även: Avgifter och taxor för barnomsorg

Vanliga frågor och svar om avgiftskontrollen

Vi tittar på hur mycket barnomsorgsavgift du betalat under det aktuella året. Det jämförs med vad du borde betalat om du anmält en månadsinkomst motsvarande den taxerade årsinkomsten delat med tolv. 

Varför görs kontrollen?

Det är en rättvise- och trygghetsfråga att alla behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller. Avgiftskontrollen ska säkerställa att ingen betalar för mycket eller för lite i avgift. 

Uppgifterna är inte tillgängliga tidigare hos Skatteverket. Vi behöver också tid för att kontrollera våra egna uppgifter.

Vi hämtar uppgifter från Skatteverket om er årsinkomst två år tillbaka i tiden. Sedan delar vi hushållets årsinkomst med tolv och får fram en beräknad månadsinkomst. Resultatet jämförs med den inkomstuppgift ni lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att hushållets avgift varit för hög eller för låg. Då räknar vi om avgiften, och får fram vilket belopp ni skulle ha betalat. 

Belopp mindre än 600 kronor för ett helt granskningsår kommer inte att faktureras eller återbetalas. 

Om du anser att dina uppgifter från Skatteverket inte är korrekta, ska du ta kontakt med Skatteverket.

Skatteverkets webbplats

Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Vårdnadshavare har enligt reglerna ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållanden så att avgiften för hushållet blir rätt. Med familjeförhållanden menas personer med gemensamt hushåll oavsett om barnen är gemensamma eller inte. Observera att du endast kan uppdatera inkomsten två månader bakåt.

  • Räkna ut hushållets sammanlagda inkomst före skatt. Ange den nya inkomsten i e-tjänsten för vårdnadshavare. Du kan också kontakta Norrtälje kommuns Kontaktcenter
  • När du anmäler eller ändrar inkomst via e-tjänsten för vårdnadshavare kan du få en bekräftelse på att vi mottagit din anmälan om du vill.
  • Du kan alltid se vilken inkomstuppgift du lämnat när du loggar in på e-tjänsten.
  • Om avgiften påverkas av din inkomständring så ser du det på fakturan. Din avgift justeras i så fall från det datum du uppgett att inkomsten ändrades.

E-tjänst för vårdnadshavare

Den avgift du betalar till barnomsorgen grundar sig på hushållets angivna, gemensamma och aktuella och skattepliktiga bruttoinkomst, det vill säga inkomster före skatt.

Exempel på inkomster som är avgiftsgrundande:

  • lön
  • föräldrapenning
  • sjukpenning
  • arbetslöshetsersättning
  • inkomst av näringsverksamhet, efter avdrag för egenavgifter
  • pension
  • sjukbidrag
  • rehabiliteringspenning
  • skattepliktigt vårdbidrag
  • korttidsstudiestöd
  • skattepliktigt utbildningsbidrag
  • livränta
  • periodiskt understöd
  • arvoden
  • ersättning från sjuk- och olycksfallsförsäkringar som har tecknats i samband med din tjänst
  • beskattningsbara naturaförmåner som bilförmåner och bostadsförmån
  • inkomst av arbete utomlands
  • efterlevande pension
  • vårdbidrag/omvårdnadsbidrag

Exempel på inkomster som inte är avgiftsgrundande:

  • försörjningsstöd
  • bostadsbidrag
  • barnbidrag
  • studiemedel (bidrag och lån)
  • ekonomiskt bistånd
  • underhållsbidrag
  • etableringsbidrag
  • 2018: 46 080 kronor
  • 2019: 47 490 kronor
  • 2020: 49 280 kronor
  • 2021: 50 340 kronor
  • 2022: 52 410 kronor
  • 2023: 54 830 kronor
  • 2024: 56 250 kronor

Nej, det skulle ha gjorts det år det var aktuellt, för 2024 års kontroller var det år 2022.

Om ni bodde ihop under det aktuella året så har ni båda ansvar för att fakturan betalas. Norrtälje kommun ändrar inte fakturamottagare eller delar upp beloppet i efterhand. Den faktura som är utskickad ska betalas.

Om den inkomstuppgift som du registrerat var lägre än den taxerade inkomsten betyder det att du betalat en för låg avgift. Då kommer du att få en faktura på det resterande beloppet.

Har den registrerade inkomstuppgiften varit högre än den taxerade inkomsten kommer du att få pengar tillbaka, detta ser du på din faktura genom att det är ett minusbelopp på den. Om du önskar få pengarna insatta på ditt konto så skickar du clearing- och kontonummer samt fakturanummer i e-post till kassa@norrtalje.se.

Om du har en skuld hos Norrtälje kommun kommer den att regleras först.

Belopp mindre än 600 kronor för ett helt granskningsår kommer inte att faktureras eller återbetalas. 

Nej, vi kan inte koppla ihop belopp från avgiftskontrollen med den vanliga månadsavgiften för förskola och fritidshem.

En faktura kan vara felaktig om dina inkomster under 2022 var ojämnt fördelade under året.

Om du anser att fakturan är felaktig så skickar du in ett skriftligt bestridande skyndsamt.

  • Ange tydligt vad det är du bestrider.
  • Bifoga lönespecifikationer och andra underlag som styrker hur din inkomst varit fördelad under året. Den totala summan av dina underlag ska stämma med den taxerade inkomsten. Du måste själv räkna efter så att summan av dina underlag stämmer mot den taxerade inkomsten, innan du lämna in din bestridan. På Skatteverkets webbplats/Mina sidor kan du se dina inkomster uppdelade per månad och arbetsgivare.
  • Avgiften baseras på hela hushållets inkomst och därför ska även underlag för en eventuell sammanboendes inkomster bifogas.
  • Observera att Barn- och utbildningskontoret påbörjar handläggningen av en bestridan bara om samtliga underlag inkommit.
  • Bestridan med kompletta underlag ska inkomma snarast men absolut senast på fakturans förfallodatum. Du måste ange din e-postadress eftersom all kommunikation sker via e-post.

Bestridandet skickas till:

Kontaktcenter - avgiftskontroll 
Norrtälje Kommun 
Box 800
761 28 Norrtälje 

Du kan även scanna in dina dokument (ej mobilfoto) och skicka dem med e-post till: 

kontaktcenter@norrtalje.se

 Ange ”Avgiftskontroll” i ärenderaden.

Jag har frågor om avgiftskontrollen, vart kan jag vända mig? 

Kontakta Norrtälje kommun

Exempel på faktura

Se exempelfakturan nedan för förtydligande:

Exempelfaktura avgiftskontroll (pdf)

Senast ändrad: 2018-10-08