Kontakt vid frågor
Vill du lämna klagomål eller veta mer information om vem man ska kontakta vid synpunkter. Här hittar du det.
Huvudmannen för förskolan är enligt skollagen skyldig att ha runtiner för att ta emot och utreda varje klagomål och att rätta till eventuella brister. Rutiner ska vara skriftliga och väl kända för de som vill lämna klagomål.
Har du synpunkter eller klagomål på den förskola där ditt barn har en plats ska du börja med att lämna dina synpunkter/klagomål direkt till den förskolan.
Är du inte nöjd med det svar du fått eller förändring som gjorts kan du kontakta rektor eller biträdande rektor. Rektor och/eller biträdande rektor utreder tillsammans med pedagogerna om eventuella åtgärder eller förändringar ska ske. Rektor ansvarar för att du som vårdnadshavare får veta vad som bestämts.
Om du därefter vill gå vidare med ditt klagomål kan du, när de gäller kommunala förskolor, lämna ditt klagomål till verksamheteschefen för förskolan. Gäller det en fristående förskola kontaktar du istället huvudmannen för den fristående förskolan, det vill säga företagsledningen.
Verksamhetschafen/huvudmannen för den fristående förskolan tar då emot klagomålet och ansvarar för att ärendet utreds och att återkoppling sker. På Norrtälje kommuns hemsida akn du som vårdnadshavare läsa mer om hur denna process ser ut och där finns också möjlighet att lämna klagomål.