Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Introduktion på förskolan

Den första tiden på förskolan är en viktig introduktionstid för ditt barn och dig som vårdnadshavare.

Den första tiden på förskolan är en viktig introduktionstid för ditt barn och dig som vårdnadshavare. Det innebär en fantastisk möjlighet för dig att få ta del av det som kommer att bli ditt barns vardag.


Under den här tiden kommer du kunna ta del av hur man arbetar i förskolan och pedagogerna vill gärna att du berättar om ditt barns behov, intressen och erfarenheter. Pedagogerna ges då större möjlighet att planera och organisera undervisningen så att ditt barn får de bästa förutsättningarna för lek och lärande. lika förskolor lägger upp introduktionen på olika sätt, men gemensamt är att allabarn är unika så denna första tid kommer att vara flexibel och anpassas för just ditt barn. Räkna med att introduktionen tar ungefär två veckor men den kan ta både kortare och längre tid. När ditt barnerbjudits en plats på förskolan, behöver barnets samtliga vårdnadshavare tacka ja till platsen inom åtta dagar. Förskolan kommer därefter tillsammans med dig som vårdnadshavare planera för hur denna första tid kommer att se ut.

Dokument att skriva under

Då ditt barn börjar på förskolan kommer det vara viktigt att du fyller i och skriver under vissa dokument/blanketter. Dessa är viktiga att du som vårdnadshavare fyller i för att pedagogerna ska veta hur de får tag på dig om det händer ditt barn något samt om ditt barn har behov av till exempel specialkost, mediciner eller liknande. Det är också viktigt att du som vårdnadshavare har inflytande och delaktighet över vad som publiceras kring just ditt barn.

Dokumentation och information

Samtliga förskolor i Sverige har enligt förskolans läroplan, Lpfö 18, en skyldighet att kontinuerligt och systematiskt följa, dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande. Detta görs för att pedagogerna ska få syn på hur de kan kvalitetsutveckla förskolan, förbättra undervisningen och hur de på bästa sätt ska arbeta för att alla barn ska utvecklas och lära.

Norrtälje kommuns kommunala förskolor samt flera fristående förskolor använder digitala lärplattformar för information, kommunikation samt dokumentation. Här ges en möjlighet till delaktighet och inflytande över den utbildning ditt barn erbjuds. Andra fristående förskolor har andra sätt för att nå ut med dokumentation och information.

Samarbete mellan hem och förskola

När ditt barn börjar på förskolan är det viktigt att pedagogerna får vetskap om ditt barns behov, intressen och erfarenheter. Du som vårdnadshavare kan då antingen under introduktionen eller vid ett samtal berätta för pedagogerna om just ditt barn och dess behov. Varje år erbjuder förskolan dessutom samtal kring ditt barns trivsel, utveckling och lärande. Detta samtal kallas för utvecklingssamtal och är ett sätt att skapa samarbete, delaktighet och insyn i barnets vardag på förskolan. I samtalet är fokus på att pedagoger och du som vårdnadshavare tillsammans ser över hur förskolan kan skapa de bästa förutsättningarna för ditt barn att utvecklas utifrån sina intressen och behov.

Den viktigaste kontakten mellan förskola och hem är den som sker dagligen vid lämning och hämtning av ditt barn på förskolan. Här får du information om hur ditt barn har haft det under dagen och det är viktigt att du förmedlar till förskolan om det är något som pedagogerna behöver veta kring ditt barn.

Senast ändrad: 2023-02-03