Natt- och helgomsorg
Du som arbetar kvällar, nätter och helger, tider då förskolor och fritidshem är stängda, kan ansöka om en plats för ditt barn inom natt- och helgomsorgen, även kallad obekväm arbetstid-omsorg, ob-omsorg.
Om du har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid, de tider då ordinarie förskole- eller fritidshems-verksamhet är stängd, kan du ansöka om det.
De dagar och tider förskola eller fritidshem har i förväg kommunicerat stängt för till exempel utvärdering, kompetenshöjande insatser, planering och möten omfattas inte av ob-omsorgen.
Beslut om omsorg på obekväm tid fattas för högst ett år. Därefter ska behovet av omsorg omprövas. Omprövning kan också ske om platsen inte utnyttjas i den omfattning som vårdnadshavare angett i tidigare ansökan som legat till grund för beslut om barnomsorg på obekväm tid.
- Vårdnadshavare som är folkbokförda i Norrtälje kommun med barn från 18 mån till det år barnet avslutar årskurs 6.
- Vårdnadshavare som har sitt ordinarie arbete på obekväma tider och där barnomsorg inte kan tillgodoses på annat sätt.
- Vårdnadshavare som är ensamstående, gifta eller sammanboende där båda parter arbetar obekväma tider. Med sammanboende menas de som är folkbokförda eller bor på samma adress. Sammanboende jämställs med förälder/vårdnadshavare om hen sammanbor i äktenskap eller äktenskapsliknande förhållande.
- Vårdnadshavare som enligt sitt arbetstidsschema har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid vid minst två tillfällen per månad och ett behov av minst sexton timmar i genomsnitt per månad.
- Behovet av barnomsorg på obekväm arbetstid ska vara stadigvarande under minst två månader.
Ansökan består av två olika delar. Ansökan behandlas inte förrän du har genomfört båda delarna.
- Ansök i e-tjänsten för vårdnadshavare
- Komplettera med underlaget som beskrivs på denna sida.
Steg 1: Ansök i e-tjänsten
Ansökan görs på e-tjänsten för vårdnadshavare
Steg 2: Komplettera med underlag
Utöver ansökan i e-tjänsten måste följande underlag skickas in:
- Arbetsgivarintyg som styrker hushållets behov av omsorg på obekväm arbetstid.
- Arbetsschema från arbetsgivaren för så lång period som möjligt.
- En redogörelse för varför omsorg på obekväm arbetstid inte går att ordna på annat sätt och som styrker att du tillsammans med arbetsgivaren prövat möjligheten att förändra arbetstiden.
- Barnschema. Ange även hur många kvällar/helger/nätter ni har behov av omsorg per schemaperiod.
Så skickar du in underlaget
Skicka handlingarna med e-post till Kontaktcenter: kontaktcenter@norrtalje.se Ange ”Omsorg på obekväm arbetstid” i ämnesraden. Det är viktigt att du scannar in handlingarna (ej mobilfoto).
Du kan också skicka i underlagen med post till:
Barn- och utbildningskontoret
Box 803
761 28 Norrtälje
Märk kuvertet med ”Omsorg på obekväm arbetstid”.
Handläggningstid
- Ansökan behandlas inte förrän du både har ansökt i e-tjänsten för vårdnadshavare och separat kompletterat med samtliga ovanstående handlingar.
- Norrtälje kommun strävar efter att erbjuda plats så snart som möjligt och som mest fyra veckor efter att ansökan blivit beviljad.