Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Nätverk kring undervisning

Erbjudanden om nätverk under våren 2024. Dessa erbjudanden vänder sig till pedagoger som arbetar på förskolor i Norrtälje kommun, fristående eller kommunala.

Nya erbjudanden om nätverk 2024

Vi rekommenderar att man avsätter 1 timme/tillfälle för inläsning samt 1 timme för utvärdering efter nätverket. Beslut om detta tas av respektive rektor. Övriga uppgifter under nätverken genomförs som en del i det ordinarie arbetet.

Analys nätverk

Anmälan är stängd

Syfte

Att öka kvalitén på undervisningen. Att analys av adekvat underlag ingår som ett naturligt inslag i SKA-processen och att detta leder till att undervisningen planeras och genomförs utifrån barnens behov, intressen och förutsättningar i linje med läroplanens mål och riktlinjer. Att alla i arbetslaget tar ansvar för och känner värdet av analys och att den pedagogiska ledaren ger arbetslaget det stöd de behöver för sitt arbete.

Målgrupp

Nätverket vänder sig till grupper med 1 pedagogisk ledare och ca 2 förskollärare, vilka tillsammans med sina arbetslag önskar arbeta med och nätverka kring analys i SKA arbetet under 2024 samt våren 2025. Definition på pedagogisk ledare är en som leder det pedagogiska arbetet och har möjlighet att med viss regelbundenhet delta i avdelningarnas reflektion. Det kan till exempel vara rektor, biträdande rektor, pedagogisk utvecklare, torgpedagog eller andra benämningar som ni har i er verksamhet.

Arbetssätt

Vi kommer under nätverket använda ett aktionsforskande förhållningssätt. Det innebär att ni kommer få utgå från er egen praktik, välja ett utvecklingsområde där ni iscensätter en aktion för att kunna undersöka resultatet. Vid flera tillfällen kommer ni få dela med er av ert arbete till varandra.

Vi kommer att använda oss av litteratur, webbsidor och filmer för att skaffa oss teoretisk kunskap. Vi kommer använda oss av filmning och jobbskuggning för att få syn på den egna praktiken. Vi kommer använda oss av varandra för att utbyta tankar, erfarenheter och idéer samt för att utmana och ställa frågor.

Den pedagogiska ledaren har till syfte att undersöka den frågeställning som man själva kommit fram till. Förskollärarna är en del av undersökningen tillsammans med sina arbetslag. De pedagogiska ledarna kommer ingå i en grupp med kritiska vänner, där man stöttar och utmanar varandra.

Förskollärarna har som syfte att leda sitt arbetslag. Deras aktion kommer handla om att planera för, genomföra och utvärdera analys tillsammans med arbetslaget. Vad som analyseras hämtas ur det egna utvecklingsarbetet.

Arbetslaget deltar under hösten 2024 i teori kring analys och i genomförande av analys som leds av den deltagande förskolläraren.

Arbetet dokumenteras och den pedagogiska ledaren ansvarar för att sammanställa sin grupps dokumentation. Vid det sista tillfället våren 2025 kommer ni få dela med er av era lärdomar till varandra.

Tidsplan

Nätverket pågår under 3 terminer med start i mars 2024. Under våren 2024 startar vi med 4 tillfällen á 2,5 tim, där vi kommer arbeta med begreppet analys samt att synliggöra vårt eget SKA-arbete. Vid dessa tillfällen deltar både pedagogiska ledare och förskollärare.

Under hösten 2024 genomförs aktioner i den egna verksamheten utifrån valda undersökningsområden.

Våren 2025 följer vi upp med sista aktioner och sammanfattar lärdomar.

Tiden är måndagar 14:00-16:30 och vårens datum är 4 mars, 25 mars, 15 april och 13 maj.

Plats: Norrtälje – Kommunhuset

Nätverksledare: Lina Jakobsson

Översikt analysnätverk 2024-25.pdf

 

Lpfö 18 - Från teori till praktik

Anmälan för 2024 är stängd. 

Syfte

I det här nätverket har förskollärare och barnskötare möjlighet att delta i ett kollegialt lärande tillsammans med kollegor från förskolorna i Norrtälje. Det vänder sig i första hand till dig som är ny i våra förskolor, oavsett vad du har för erfarenhet sedan tidigare. Men även du som har arbetat länge är välkommen. Det kommer bl.a. att handla om begreppet undervisning, hur vi planerar och arbetar målstyrt samt hur vi arbetar scaffoldingsstöttande. Vi kommer utgå ifrån den egna praktiken och Ann S Pihlgrens bok, Undervisning i förskolan.

Deltagarna kommer att mötas i mindre grupper i ett kollegialt lärande. Mellan tillfällena läser och reflekterar man kring sin praktik och litteraturen.


Målgrupp

Nyanställda förskollärare och barnskötare. Vi kommer dela upp nätverket i grupper för respektive yrkeskategori. Tredje tillfället är en gemensam träff.


Tidsplan

4 tillfällen á 2 tim.

Datum för vårens nätverk för förskollärare: Tisdagar kl 14:00 – 16:00, 23 januari, 5 mars, 16 april och 14 maj.

Datum för vårens nätverk för barnskötare: Tisdagar kl 14:00-16:00, 6 februari, 12 mars, 16 april och 28 maj.

Plats: Nätverket ges i första hand i centrala Norrtälje men andra ställen inom kommunen kan bli aktuella.

Nätverksledare: Linnéa Lennflod

 

Senast ändrad: 2024-02-23