Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Att arbeta i projekt

Hur kan ett projekterande arbetssätt se ut i en målstyrd verksamhet? Hur kan baklängesplaneringen stödja det arbetet?

Vad finns på andra sidan dörren?

 
I filmen ”Vad finns bakom dörren?” beskrivs ett projektinriktat arbetsätt utifrån avdelningarna Fjärden och Vikens hållbarhetsprojekt. Filmen är 28 minuter lång

Lina Jakobsson och Jenny Vaivot, Frötuna förskola berättar hur de tänker kring dessa frågor och exemplifierar utifrån ett pågående projekt hos en avdelning med yngre barn på Frötuna förskola. Ni får följa deras arbetet genom den målstyrda planeringen och ta del av hur de arbetat fram projektet steg för steg. 

Reflektionsfrågor:

  • Hur definierar ni projekt? Vad innebär ett projekterande arbetssätt för er?
  • Hur kan det tema/ämne eller den generativa fråga som ni har valt, befrukta och levandegöra ert projekt?
  • Hur kan er miljö bli en tredje pedagog och bidra till ert projekt?
  • I filmen säger vi att det är barnens projekt, att vi måste ha tillit till barnen. Hur kan det synas i det projekterande arbetet?
  • Hur organiserar ni för att ta reda på vad det är barnen undersöker? Hur får ni syn på alla barn? Hur organiserar ni för att barnens undersökande ska kunna bli projektets motor?

 

Senast ändrad: 2023-11-22