En flerspråkig lärmiljö
Förskolans lärmiljö är viktig och har stor betydelse för barns språk- och kunskapsutveckling. Hur utformar vi våra fysiska lärmiljöer så att de ger barnen rika möjligheter att utveckla sitt språk, bli nyfikna på andra språk- och uttryckssätt samt hur ger miljön tillfällen till kommunikation med andra? Och hur kan vi inta ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen?
Pedagogiska lärmiljöer
Malin Sundelin delar med sig om sina tankar kring hur lärmiljön kan stödja flerspråkigheten. (9min)
Reflektionsfrågor
- Hur har ni tänkt på er förskola/avdelning när ni utformar lärmiljöer?
- Är er lärmiljö tillgänglig och tillåtande? Om ja, på vilket sätt? Om nej, vad är anledningen till detta och kan ni förändra något?
- Hur synliggör ni den språkliga mångfald som finns i vårt samhälle, i den lärmiljö ni erbjuder barnen?
- Hur syns avdelningens projekt i lärmiljön?
- Hur använder ni alla de olika uttrycksformer och sätt att kommunicera som finns?
- Finns det platser på er avdelning där barn kan möta andra barn för samtal och kommunikation?
- Hur har ni utformat lärmiljön så att barnen kan ta del av böcker, läsning och berättande? Kan ni utveckla denna lärmiljö? Hur?
- Titta på era rutinsituationer och fundera kring om de ger möjlighet till språkutveckling. Om inte, vad kan utvecklas?
Interkulturellt förhållningssätt
Lena Petersson delar med sig av sina erfarenheter i en 9 minuter lång film.
Reflektionsfrågor:
- Hur gör ni för att barnen ska få uppleva värdet av många språk?
- Transspråkar ni? Hur gör ni?
- Hur bidrar ni till att alla barn ska känna stolthet över sitt/sina modersmål?
- Hur ser ni till att barn som ännu inte lärt sig svenska får behålla sin berättarglädje?
- Hur tar ni hjälp av vårdnadshavarna i allt detta?
Vi rekommenderar även skolverkets filmer:
”Interkulturellt förhållningssätt och barn som är nya i det svenska språket”