Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

En flerspråkig lärmiljö

Förskolans lärmiljö är viktig och har stor betydelse för barns språk- och kunskapsutveckling. Hur utformar vi våra fysiska lärmiljöer så att de ger barnen rika möjligheter att utveckla sitt språk, bli nyfikna på andra språk- och uttryckssätt samt hur ger miljön tillfällen till kommunikation med andra? Och hur kan vi inta ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen?

Pedagogiska lärmiljöer

Malin Sundelin delar med sig om sina tankar kring hur lärmiljön kan stödja flerspråkigheten. (9min)

Snabbutvärdering

Reflektionsfrågor

  • Hur har ni tänkt på er förskola/avdelning när ni utformar lärmiljöer? 
  • Är er lärmiljö tillgänglig och tillåtande? Om ja, på vilket sätt? Om nej, vad är anledningen till detta och kan ni förändra något? 
  • Hur synliggör ni den språkliga mångfald som finns i vårt samhälle, i den lärmiljö ni erbjuder barnen? 
  • Hur syns avdelningens projekt i lärmiljön? 
  • Hur använder ni alla de olika uttrycksformer och sätt att kommunicera som finns? 
  • Finns det platser på er avdelning där barn kan möta andra barn för samtal och kommunikation? 
  • Hur har ni utformat lärmiljön så att barnen kan ta del av böcker, läsning och berättande? Kan ni utveckla denna lärmiljö? Hur? 
  • Titta på era rutinsituationer och fundera kring om de ger möjlighet till språkutveckling. Om inte, vad kan utvecklas? 

 

Interkulturellt förhållningssätt

Lena Petersson delar med sig av sina erfarenheter i en 9 minuter lång film.

Snabbutvärdering

Reflektionsfrågor: 

  • Hur gör ni för att barnen ska få uppleva värdet av många språk?
  • Transspråkar ni? Hur gör ni?
  • Hur bidrar ni till att alla barn ska känna stolthet över sitt/sina modersmål?
  • Hur ser ni till att barn som ännu inte lärt sig svenska får behålla sin berättarglädje?
  • Hur tar ni hjälp av vårdnadshavarna i allt detta?

 

Vi rekommenderar även skolverkets filmer:

”Interkulturellt förhållningssätt och barn som är nya i det svenska språket”

"Utmaningar och stöttning i ett flerspråkighetsperspektiv (tid 04:35 min.)"

Senast ändrad: 2023-11-22