Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Alternativ kompletterande kommunikation – AKK

Att kunna behärska ett språk för att kunna kommunicera är en mänsklig rättighet och en förutsättning för socialt samspel och kognitiv utveckling. Ibland räcker inte det talade språket till för att ge alla barn samma förutsättningar till detta. Här delar Centrala barn- och elevhälsan med sig av sina kunskaper kring alternativ och kompletterande kommunikation.

AKK

AKK står för alternativ och kompletterande kommunikation. Det är ett samlingsbegrepp för olika kommunikationssätt som kompletterar talat språk. Det innefattar till exempel bildstöd, tecken som stöd och att ritprata. AKK används för att ge alla barn samma förutsättningar till kommunikation.

Marie Rangemo Wåhlin och Johan Norin beskriver i filmen AKK.

Reflektionsfrågor

  • Vilken alternativ och kompletterande kommunikation använder ni idag? I vilka situationer? Till alla barn?
  • I vilka situationer ser ni behov av att utveckla arbetet med alternativ och kompletterande kommunikation?
  • Vilka utmaningar kan ni se med att utveckla arbetet med att använda olika alternativa sätt för att komplettera ert talade språk?
  • Vad kan du/ni bidra med samt utveckla för att komplettera ert talade språk på förskolan?
Senast ändrad: 2023-11-22