Begäran om registerutdrag
Du begär registerutdrag för en personuppgiftsansvarig i taget (nämnd, bolag eller kommunalförbund). Önskar du registerutdrag från flera personuppgiftsansvariga kan du lämna in flera olika begäran genom tjänsten. Kostnadsfritt får max en begäran per personuppgiftsansvarig ske per år. Din begäran diarieförs.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten eller har skyddad identitet kan du besöka kommunens Kontaktcenter där du kan beställa registerutdrag efter att du legitimerat dig. När registerutdraget är klart får du ett meddelande och du hämtar ut detta hos kontaktcenter efter att du legitimerat dig.
Vårdnadshavare kan ta del av vissa uppgifter vid ett registerutdrag.
Registerutdraget lämnas ut högst 30 dagar efter att din förfrågan inkom. Denna tid kan förlängas med ytterligare 60 dagar om begäran är komplicerad.
Registerutdraget kommer bli tillgängligt för dig i digitalt format om du använder e-tjänsten.
Mer information
Bra att tänka på!
- Du måste ha BankID för att kunna använda denna e-tjänst.
- Om du eller ditt barn har skyddad identitet så ska du inte använda denna e-tjänst, kontakta Kontaktcenter.
- Är du god man eller förvaltare kan du inte använda den här e-tjänsten. Kontakta då kontaktcenter för begäran av registerutdrag.
Tänk på att du vid en begäran kommer att behöva styrka din roll.