Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Svanberga skola kom tvåa i tävlingen Skolhackathon

7 februari 2024

Innovation, demokrati och entreprenörskap – det har eleverna på Svanberga fritidshem verkligen visat prov på. Eleverna vann nämligen tävlingen Skolhackathon i Stockholmsregionen och kom tvåa i riksfinalen.

Elever tittar på Minecraft i skärm.

Eleverna har bland annat lärt sig om material och tekniker​, skala​, samarbete, miljö och klimat​.

Skolhackathon är ett koncept där mellanstadieelever får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Projekt drivs av Ung företagsamhet, Science Center och Tom Tits Experiment. Tävlingen går ut på att man bygger upp ett samhälle i skala 1:100 för att sedan bygga det i Minecraft. Årets tema var ”den klimatneutrala staden”.

– Vi började med en stor samling som eleverna drev där vi brainstormade allt som behövdes i en stad. Sedan började vi bygga modeller i alla typer av material. Vi jobbade med det ända fram till slutet av höstterminen. Sedan startade vi bygget av Minecraft staden i början av vårterminen, berättar Filip Kasesalu som jobbar på Svanberga fritidshem.

Elever som pysslar.

Bild: Eleverna byggde samhället med material och i Minecraft.

Hur är Svanbergaelevernas stad klimatneutral?

– Idén bygger på att människor kan arbeta mer och mer hemifrån, därför kunde vi lägga staden på en plats som inte nödvändigtvis styrs av arbetsplatser. Eleverna valde att lägga staden vid en flod och inte ha några vägar och bilar. Floden var även grundkällan för energi, säger Filip.

Svanbergaeleverna avgjorde tävlingen i Stockholmsregionen och kom tvåa i  Sverigefinalen som hölls på fredagen den 9 februari. Projektet har varit en rolig och lärorik process. Eleverna har bland annat lärt sig om material och tekniker​, skala​, samarbete, miljö och klimat​ samt att tänka stort och kreativt.

– Det roligaste har varit att se eleverna under hela processen. Se dem prova olika saker och lösningar. Vi hade inte så mycket fokus på själva slutprodukten utan var mer fokuserade på glädjen och lärandet i arbetet, säger Filip.

Jonna Lundborg Larsson, Filip Kasesalu och Ida Fransson jobbar på Svanberga fritidshem.

Bild: Jonna Lundborg Larsson, Filip Kasesalu och Ida Fransson på Svanberga fritidshem.